CITAT (AnniiPannii @ 28-04-2012, 17:26)

Ska plantera om vissa av mina tomater till den sista krukan, murarhink 12 l, men jag har bara planteringsjord och höngödsel hemma.. Kan jag blanda en näve hönsgödsel, pytte lite kompost och planteringsjorden?
Har även flytande grönsakslandsnäring med hummus i. Ska jag vattna med det då för att få upp näringshalten direkt.
Snälla säg inte att jag måste åka och handla tusen säckar köpåse nu

?
klart du kan. ingen jord på påse håller näring en hel odlingssäsong. det viktiga är att kolla på jordens struktur så att den är porös.
CITAT (fvd @ 29-04-2012, 07:22)

Jag odlar tomater utan kogödsel eller egentligen som det råkar bli. Jag har inte haft några speciella metoder för någonting egentligen eftersom varken Odla.nu eller dessa produkter fanns när jag började. Jag har bara gått på "känn" liksom så blir det som det blir och blir det inte bra så har jag gjort något annat. Jag har tomatplantor i en rabatt i anslutning till altanen där det finns stöd att klänga på mitt bland rosor och blommor och det blir fina skördar och det är nära till köket. Ett annat ställe som jag har plantor är tillsammans med hallonen där det också finns möjlighet till stöd. När hösten kommer klipper jag ner plantorna i komposten och får plantor överallt där jag lägger jorden och dessa brukar alltid bli de kraftigaste och friskaste. Då kan jag antingen flytta plantorna eller låta dem fortsätta där det står om det verkar fungerar. Gemensamt för alla platserna i trädgården är att jag underhåller jorden kontinuerligt med kompost och lite höns/kogödsel åt vissa vissa perenner som behöver det ibland. Jag har inget schema för det utan tittar på växterna för att se om de mår bra. Jag har aldrig haft speciellt gott om tid så jag tycker att det här har varit ett bekvämt sätt för mig. Det hur många sätt som helst att få det att fungera och det blir nog bäst om man hittar sin egen modell tror jag.
fantastiskt