AnniiPannii
Ska plantera om vissa av mina tomater till den sista krukan, murarhink 12 l, men jag har bara planteringsjord och höngödsel hemma.. Kan jag blanda en näve hönsgödsel, pytte lite kompost och planteringsjorden?
Har även flytande grönsakslandsnäring med hummus i. Ska jag vattna med det då för att få upp näringshalten direkt.

Snälla säg inte att jag måste åka och handla tusen säckar köpåse nu sad.gif ?
HelénE
Går utmärkt med planteringsjord och hönsgödsel.

Extra näring skulle jag vänta med någon månad tills plantorna etablerat sig och börjat växa, det duger bra med hönsgödseln till att börja med.

Helén
AnniiPannii
Skönt! Det är väldigt dyrt med kopåse nu förtiden, förut kostade de inte alls så mycket..
Kör på höngödslet och sen näringsvattnar jag när den näringen försvunnit smile.gif
Tack för svar!
katah
Jag planterar mina tomater med sin rotklump i ren sand och guldvattenvattnar.
Så det mesta fungerar för tomater, men näring behövs i någon form.
ha koll på bladen, så länge de är genomgröna är allt ok,
om delar av bladen blir väldgt ljusgröna har plantan näringsbrist.
Om bladen blir jätte mörkgröna har dom nästan " för mycket" näring. Vänta då ett par veckor
med all näring.
Bassam
Hej
Du ska blanda de med grov sand för att du ska höja väldränerad,

H- Bassam
fvd
Jag odlar tomater utan kogödsel eller egentligen som det råkar bli. Jag har inte haft några speciella metoder för någonting egentligen eftersom varken Odla.nu eller dessa produkter fanns när jag började. Jag har bara gått på "känn" liksom så blir det som det blir och blir det inte bra så har jag gjort något annat. Jag har tomatplantor i en rabatt i anslutning till altanen där det finns stöd att klänga på mitt bland rosor och blommor och det blir fina skördar och det är nära till köket. Ett annat ställe som jag har plantor är tillsammans med hallonen där det också finns möjlighet till stöd. När hösten kommer klipper jag ner plantorna i komposten och får plantor överallt där jag lägger jorden och dessa brukar alltid bli de kraftigaste och friskaste. Då kan jag antingen flytta plantorna eller låta dem fortsätta där det står om det verkar fungerar. Gemensamt för alla platserna i trädgården är att jag underhåller jorden kontinuerligt med kompost och lite höns/kogödsel åt vissa vissa perenner som behöver det ibland. Jag har inget schema för det utan tittar på växterna för att se om de mår bra. Jag har aldrig haft speciellt gott om tid så jag tycker att det här har varit ett bekvämt sätt för mig. Det hur många sätt som helst att få det att fungera och det blir nog bäst om man hittar sin egen modell tror jag.
Preussen
CITAT (AnniiPannii @ 28-04-2012, 17:26) *
Ska plantera om vissa av mina tomater till den sista krukan, murarhink 12 l, men jag har bara planteringsjord och höngödsel hemma.. Kan jag blanda en näve hönsgödsel, pytte lite kompost och planteringsjorden?
Har även flytande grönsakslandsnäring med hummus i. Ska jag vattna med det då för att få upp näringshalten direkt.

Snälla säg inte att jag måste åka och handla tusen säckar köpåse nu sad.gif ?

klart du kan. ingen jord på påse håller näring en hel odlingssäsong. det viktiga är att kolla på jordens struktur så att den är porös.

CITAT (fvd @ 29-04-2012, 07:22) *
Jag odlar tomater utan kogödsel eller egentligen som det råkar bli. Jag har inte haft några speciella metoder för någonting egentligen eftersom varken Odla.nu eller dessa produkter fanns när jag började. Jag har bara gått på "känn" liksom så blir det som det blir och blir det inte bra så har jag gjort något annat. Jag har tomatplantor i en rabatt i anslutning till altanen där det finns stöd att klänga på mitt bland rosor och blommor och det blir fina skördar och det är nära till köket. Ett annat ställe som jag har plantor är tillsammans med hallonen där det också finns möjlighet till stöd. När hösten kommer klipper jag ner plantorna i komposten och får plantor överallt där jag lägger jorden och dessa brukar alltid bli de kraftigaste och friskaste. Då kan jag antingen flytta plantorna eller låta dem fortsätta där det står om det verkar fungerar. Gemensamt för alla platserna i trädgården är att jag underhåller jorden kontinuerligt med kompost och lite höns/kogödsel åt vissa vissa perenner som behöver det ibland. Jag har inget schema för det utan tittar på växterna för att se om de mår bra. Jag har aldrig haft speciellt gott om tid så jag tycker att det här har varit ett bekvämt sätt för mig. Det hur många sätt som helst att få det att fungera och det blir nog bäst om man hittar sin egen modell tror jag.

fantastiskt tummenupp.gif
fvd
Kul att du tycker det jag känner mig lite annorlunda ibland. För mig är trädgården en glädje och en plats där jag gör vad jag vill (eller ingenting). Jag mår alltid bra där och känner inga krav bara lust att leva ut allt vad jag vill.
duo2010
Hej
en annan bra alldeles gratis gödning är nässelvatten. Recept finns här på Odla.
Men lägg lite hönsgödsel och benmjöl om du har i botten på krukan och vänta med all gödning ngn vecka tills plantan satt sig. För mckt av det goda ger mer blad.
Farmor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon