LaPaloma
Vår tomt består av sten, sten och åter sten. Att gräva ner träd, buskar och växter oavsett storlek är näst intill omöjligt. Odlar därför grönsaker i pallkragar.

Men jag är så less på att ha så mycket gräsmatta och vill gärna ha det lummigare i min trädgård och tänkte då anlägga rabatter.

När jag har surfat runt bland olika trädgårdar så ser jag att många har stenar kring sina rabatter men då vi har så mycket sten, då framförallt i marken, så vill jag inte ha det. Torvblock ser jag en del har. Kan det vara något? Eller använder man det till surjordsrabatter? Jag vill inte heller att kanten ska synas utan att växterna väller över.

Var finns dessa torvblock att köpa? Är de dyra? Hur djup bör en perennrabatt egentligen vara?

Eller har ni några andra lösningar?

En annan fundering är hur nära husväggen jag kan plantera utan att grunden och väggen tar skada?
Bassam
Hej
1 Torvblock säljas på Plantagen och de ger sur jord.
2 kanten kan bli höjd 50cm.
3 Vägen kan skydda växter från vind och kalt.

H. Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon