_Alex
Ni som har en, vad har ni valt? fläkt? element? något liknande?
Har ni någon uppskattning av vad det kostar att ha den igång på vinterhalvåret?
malarmaster
jag har ett fläktelement,avsikten är att hålla växthuset frostfritt då jag övervintrar pelargoner o lite annat frostkänsligt.
ekonomin beror ju på hur ditt växthus är byggt,är det glasat runt om o bara enkelglas tycker jag du skall ta dig en funderare på inte bara kostnaden utan ditt miljötänk.även förbrukning av el bidrar till miljöförstöringen.
Själv har jag ett egenbyggt växthus på 6 m2,avsett till övervintring. Taket består av kanalplast,5 lagrat,
fönsterpartier av dubbelkopplade fönster och väggar(då jag inte har fönster ända ner) är isolerade.
2 väggar består dessutom av boningshuset,golv gjutet o isolerat.beräknad värmekostnad vid 3-4 grader ca 400-500 kr månaden.
vad värmekostnaden blir vid ett vanligt standard oisolerat växthus vet jag inte men personligen skulle jag inte bry mig om att värma ett sådant vintertid.tidig vår o sen höst kan man med hjälp av bubbelplast förlänga säsongen men huruvida det är ekonomiskt försvarbart beror ju på vad du odlar.
jag har ett större växthus på 30 m2,oisolerat för främst mina fröuppdragningar men det skulle kosta astronomiska summor att värma,därför används det inte vinterhalvåret.ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon