JohanH
Hej,

Ibörjan av april sådda jag frön ute på mitt "upplevelserum". Det är en inglasad balkong som håller 18 grader året om eller minst 18 grader. Det är ett perfekt rum att börja så i tidigt eftersom det fortfarande är varmt.

Några av mina fröer har kommit upp andra har inte ens en tillstymmelse till att börja gro. Vad kan det bero på? Jag har sått i 3 "fack" av varje sort så det finns möjlighet att få något i alla fall.

Harr sått detta. Det som har en asterix bakom har börjat gro.

Kaktus
Sensitiva
Indisk bomull
Klockmalva
Paprika*
Jordgubbe*
Smultron
Tomat*
Melon*
Chilli
Blomman för dagen*

Vad kan det bero på att vissa fröer inte börjar gro? Jag har de i en "bädd" med småfack och plasttak.

Sedan kom blomman för dagen och melon (sju st frö av varje) upp väldigt snabbt. De fick jag plantera om efter ett tag för de slog i plasten och började växa felaktigt. Nu när jag planterat om de i en större kruka så börjar vissa av de vissna. Två av blomman för dagen har vissnat och en melon. De liksom vissna/faller ihop. Vad kan det bero på? De är fortfarande i upplevelserummet men i en större kruka. Samma jord (kaktus- såjord) och sedan lite plantjord. Jag har däremot ingen plast över för jag ville inte ta en plastpåse för det känns som det kväver medan ett "plasttak" ger syre.

Jag är ny på att så men tycker det är grymt kul så hoppas på att få lite hjälp så jag kan fortsätta så och få ett grymt upplevelserum med massa saker jag sått själv =)
Åsa, mälardalen zon 2
Chilifrön brukar behöva varmare än +18 för att gro på några veckor har man bara runt 18 till dem kan man få vänta längre.

Klockmalva har jag sått i år satte dem med undervärme så jorden var runt +25 (jämn temperatur hela dygnet tog ca 3-4v för 50% av fröerna att gro.

Indisk bomull kan nog också behöva lite varmare annars är det nog normalt det tar 1-2mån.

kaktus brukar gro snabbt på bara nån vecka brukar man ju se på många arter, kaktusar brukar dock vara ljusgroende = fröerna får absolut inte täckas med jord.

Vet inte vad du planterar om i blomman för dagen brukar ju vara tålig (melon gillar dock inte omplanteringar så mycket) och man planterar om växterna gradvis i större kruka.

Ett vanligt nybörjarfel är annars ofta att man vattnar för mycket då ruttnar rotsystemet och plantan vissnar.
*Stintan*
Man ska bara använda såjord när man sår. Sen när man planterar om plantorna ska det vara bara plantjord.
Svårt att säga varför dina plantor dött men för mycket/för lite vatten, rötterna skadades vid omplanteringen. För stora krukor kanske.

Det tar olika lång tid för fröer att gro. En del gror på några dagar och andra tar det veckor och ibland månader för. Vissa fröer är ljusgroende och andra mörkergroende. Som Åsa redan sagt så kanske 18° är i svalaste laget och kan därför försena groendet.
Smultron vet jag kan ta tid (flera veckor) och kaktus tycker jag också är långsamgroende. Likaså sensitiva.
Helt rätt ingen plast över, det behövs bara tills fröna grott och det blivitg små plantor.

Blomman för dagen behöver något att klättra på. Melonen växer inte heller rakt upp utan stöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon