släktforskarn
Hej! Jag finns i zon 6 och planerar att gräva en störe damm, en lite bäck och en mindre damm nedanför en mindre sluttning. Jag tänker inte ha fisk och därmed kommer dammarna att bottenfrysa på vintern. Vad jag förstår ska pumpen placeras längst ner. Där täkte jag ha en damm endast ca 6 kvm. Den övre dammen blir kanske 20 kvm.
Blir det fel, kommer jag orsaka översvämning allrahelst när pumpen plockas upp på hösten? Min tomt ligger på kalkberg och endast där det varit potatisland och växthus går det lätt att gräva, det är därför jag planerat det så här.
Jag vill ha tips! Ska jag tänka om? Skippa bäck och nedre damm helt?
Mony
Övre damm bygger du med kant ner mot bäcken. Kanten kan vara 5-10 cm under markkanten. Detta gör att vattnet rinner över och ner i bäcken när övre dammen är full. Vattenpumpen pumpar upp vattnet till övre damm så att det hela tiden fylls på vatten och rinner ner i bäcken till nedre damm.

När du tar bort pumpen rinner överskottet ner till nedre dammen och sen tar kanten emot och kvarvarande vatten stannar kvar i övre dammen under vintern. Jag kan inte se att det då skulle bli översvämning i nedre damm, så vida det inte står grundvatten där nu innan du bygger dina dammar.

Youtube är en bra källa att kolla på anläggning av dammar. Sök på engelska "Pond", "garden pond", "garden waterfall"
Bassam
Hej

Du kan gå till Bauhaus och fråga de, de Har mycket erfarenheter om dammarna.

H.Bassam
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 01-05-2012, 03:59) *
Hej

Du kan gå till Bauhaus och fråga de, de Har mycket erfarenheter om dammarna.

H.Bassam

Jobbar du där eller?
torkil
Vill bestämt avråda från att bara "gå och fråga på Bauhaus". Har du en ofantlig tur att hitta någon som säger "det är inte min avdelning" så är inte vedermödorna slut där. Blir riktigt ilsken numera bara jag hör Bauhaus; okunnigare, drygare och ovilligare anställda får man leta länge efter. Enl. min mening iallafall. Skulle kunna skriva Kafkaliknande roman om mina mellanhavanden med B. OK om du ska ha spik el skruv och vet var dom ligger. Nu är detta Malmö iofs. Är inte ensam om mitt tyckande, de jag känner har samma erfarenhet.
Sembra
För två år sedan flyttade vi till ett hus med precis denna lösning! Dammen byggdes för 4 år sedan och de som byggde den tog hjälp av en expert i planeringen, så jag tror att det är så här man ska göra...

För att vattnet ska rinna ned i bäcken måste man ha ett överflöd av vatten. Det gör att när man stoppar pumpen fortsätter vattnet att rinna ned i den nedre dammen, som blir överfull och rinner över. Hos oss gör detta inget, eftersom vattnet rinner ut på en åker.

I botten av den nedre dammen ligger dammfilt ovanpå ett tjock gruslager. Vattnet sugs genom duken, genom gruset och in i pumpen, för att sedan pumpas upp till den övre dammen. Dammfilten förhindrar större skräp att nå pumpen, och gruset renar på mindre partiklar. För att detta ska fungera måste dammfilten tvättas minst en gång per år, helst oftare men det har vi inte orkat! Enklast gör man detta genom att ha två uppsättningar dammfilt, så att man kan lägga tillbaka den rena och starta pumpen utan att behöva invänta tvätt av duken.

I år var det tredje gången vi gjorde detta och nu börjar det kännas som att vi vet vad vi gör =) Däremot har vi varit tvugna att gräva upp hela slangen pga läckage, vi har fyllt på med ca 1 kubikmeter vatten om dagen...

CITAT (torkil @ 07-05-2012, 15:11) *
Vill bestämt avråda från att bara "gå och fråga på Bauhaus". Har du en ofantlig tur att hitta någon som säger "det är inte min avdelning" så är inte vedermödorna slut där. Blir riktigt ilsken numera bara jag hör Bauhaus; okunnigare, drygare och ovilligare anställda får man leta länge efter. Enl. min mening iallafall.

Bauhaus i Sundsvall upplever jag som bra. Behöver man hjälp kan man fråga vem som helst och de ringer efter en lämplig person. Och de har , för att vara Norrland i alla fall, en stor dammavdelning. Jag känner inte till någon specialaffär norr om Kalmar, men jag antar att de finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon