Full version: Kompost i botten?
hörnbjörn
Hej alla glada.

Tänkte ta tag i pallodlingen iår.

Jag har en kompost som står och tar plats. Den innehåller gräsklipp och diverse smågrenar m.m som jag inte orkat åka med till återbruket.

Kan jag lägga det i botten av pallkragen, eller kommer det växa upp massa ogräs å skit av det??

Lat som man är vill jag gärna slippa åka till återbruket och slänga det smile.gif

Mvh
Stefan H
Peztis
Lägg några varv tidningar i botten, varva gräsklippet med grenarna som du först klipper i småbitar eller kör i kompostkvarn (om du har). Ovanpå detta kan du lägga på jord eller kopåsar - eller båda.

och det är väl inte att vara lat att inte ta det i bilen till återvinningen! Det är ju perfekt om du kan ta hand om det på plats - ditt eget återbruk!
RitRat
Gren- och gräskompost går utmärkt att ha i botten.

Jag tror Hörnbjörn menar att det är komposten som kan ha ogräs i sig, inte att underliggande gräs kan växa igenom. Det ser man ju tydligt om gräs har börjat växa i den halvmultna komposten. Bara att plocka bort tuvorna o rötterna i så fall. Om det är bara frö, brukar de inte orka växa igenom jordlagren så lätt. Mindre problem.

Gräsmattan under dödar man med gamla tidningar som blöts upp innan jorden läggs på.

Jag måste bara berätta här att jag o maken byggde upp två nya två-våningspallkragar i går. Bottenlagret blev, förutom tidningar, kompost från en riktigt gammal grenkompost. Där har vi samlat grenar och löv i ca 20 år. Det var helt perfekt. Halvt förmultnat, utan ogräs. Översta halvan blev fin jord som levererades hit av en kobonde. Det är från en nedtrampad del av en beteshag. Stor risk för ogräsfrö. Måste hålla ogräskrattan i beredskap!

I tidningslagret åkte några gamla telefonkataloger tillomed. genom *dem* har äxingen ingen chans!!!
(Äxing = kvickrot på västerbottniska)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon