Tycker en av mina rhododenron ser väldigt ledsen ut. Förvisso hänger bladen även på grannens (står en bra bit ifrån), men inte lika mycket och mina andra 2 rhododenron har rest bladen nu efter vintern.
Funderar på om det är något fel, eller om den bara är lite senare än de andra 2 att pigga till sig efter vintern?
Helén
[attachment=69583:RHOD2.jpg][attachment=69584:RHOD1.jpg]
Gunilla T
29-04-2012, 17:42
Ja, den ser onekligen ledsen ut och....kanske utmärglad. Bladen är gula och det kan tyda på näringsbrist, Rhododendron skall vid denhär tiden på året ha mörkgröna spänstiga blad.
Svårt att se från bilden men står den planterad i en gräsmatta? Då kan rötterna ha spridit sig ut i jorden omkring som har fel pH värde och då kan den inte tillgododgöra sig någon näring.
Rensa bort allt gräs nära plantan och gör en jordförbättring med god marginal, kompostjord, Rhododendronjord och okalkad och ogödslad torv. Sedan kan du gödsla med stallgödsel, det gillar Rhododendron.
För att plantorna skall hålla sig fina och alerta krävs att man gör detta varje vår. Rhododendrongödsel går också bra men det blir ingen jordförbättring. Har plantan stått på samma ställe i många år har kanske jorden blivit för kompakt, Rhododendron vill ha porös, syrerik jord så det är bra att även blanda in makadam eller gårdsgrus i jorden och...vattna, vattna, vattna.
En annan anledning kan vara att den står för mörkt och skuggigt, Rhododendron vill ha sol på plantan men svalt om fötterna.
Tack för svar. Det bekräftar det jag misstänkte.
Ska ta och gräva ut gropen den står i och fylla rhododendronjord såsnart jag hinner. Då den planterades för 5 år sen så tyckte jag den fick en stor grop med thododendronjord, men numera har den ju växt och den en gång stora gropen var uppenbarligen inte tillräckligt stor.
Nu fick den gödning i går, men det har den fått varje vår och efter bloming, så jag tror nog det är jorden som är fel.
Helén
En av mina 7 rhodondendron, satta förra och förrförra året, ser precis lika ledsen ut, kanske tom lite ledsnare. Står likadant planterad som de 6 pigga, samma jordförhållanden, ljus mm
CITAT (torkil @ 30-04-2012, 16:01)

En av mina 7 rhodondendron, satta förra och förrförra året, ser precis lika ledsen ut, kanske tom lite ledsnare. Står likadant planterad som de 6 pigga, samma jordförhållanden, ljus mm
Jag för min del hoppas det är jord- och näringsproblem med min. Har nu precis grävt ut grupen lite och fyllt med 1 säck rhododendronord.
Har dock för mig att den såg lite piggare ut innnan senaste snöstormen kom för 2 veckor sen...så jag hoppas det inte var det som tog knäcken på den.
Nå får se nu om den repar mod eller inte.
Helén
Gunilla T
30-04-2012, 16:52
Rhododendronjord är ganska näringsfattig - gödsla gärna med Rh. gödsel också. För att få jorden fuktighetshållande och porös så tillsätt även okalkad och ogödslad torv som först bör blötläggas och dra åt sig vatten innan man lägger den i rabatten. Hasselfors grova torv är bra att mylla ner.
CITAT (Gunilla T @ 30-04-2012, 17:52)

Rhododendronjord är ganska näringsfattig - gödsla gärna med Rh. gödsel också. För att få jorden fuktighetshållande och porös så tillsätt även okalkad och ogödslad torv som först bör blötläggas och dra åt sig vatten innan man lägger den i rabatten. Hasselfors grova torv är bra att mylla ner.
Eftersom jag slängde på och vattnade ner RH-gjödsel i fredags så vågade jag inte slänga på mer nu, är rädd det blir för mycket, men det kanske inte är någon fara att gödsla lite för mycket?
Ogödslad torv ska jag införskaffa, nu råkade jag har rhodo-jord hemma.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.