Full version: Dahlia
rosita
Jag har förgrott en del Dahlior och funderar på att plantera ut dem och sätta odlingsväv över. Plantorna är väl avhärdade nu, så det hade ju underlättat att få ut dem i rabatten. När sätter ni ut era?

Vad tror ni om att sätta ut Fuchsiorna i rabatten med väv över, skulle det funka?
fvd
Jag tror det är för tidigt då får du allt packa in dem bättre, Fuxiorna kan du kanske ta ut på dagtid nu,
Alexander-VG-zon3
Skulle nog tro det går bra med dahliorna, är dom inte vana vid sol är det störst fara nu. Frost tror jag är sen länge förbi hos dig i zon 1.

När jag hade dahlior innan när jag bodde i skåne grävde jag ner dom i april, blev det frost så nådde det inte dom när dom låg i jorden. Även här i zon 3-4 satte jag ut dom i april, även förgrodda och blev det frost så sköt dom snällt igen.

Fuchsior har jag haft ute här sen strax efter påsk, bara det inte blir frost det tål dom inte och då måste dom in, som hos mig här får jag hålla koll än då risken är föbi här i mitten av maj.
RitRat
Sverige är så avlångt!!! Jag tycker att det alltid är trevligt att läsa råd som anger vad som händer i naturen just vid tillfället som det syftas på, inte *datum*!

T.ex att det är dags att sätta ut växter
"när björken har lövsprickning"
"när häggen blommar"
"när påskliljorna blommar"
o.s.v.

Det kan vara 2 månaders skillnad i Sverige vad dessa händelser beträffar.
Alltså kan man inte på ett allmänsvenskt forum säga det går bra "i början av maj".

---------------
Editerar: "No offence"..... Ingen på den här tråden har sagt datum heller, detta var bara min lilla fundering angående tidsangivelser.

Det känns alltid rätt att vid frågor uppge vilken växtzon man bor i, allt blir enklare då.
fvd
Det har du alldeles rätt i. Jag bor i zon 1 och fyllde i det i min profil och trodde att det skulle synas. Det gör det visst inte jag får leta upp stället där man gör det "puh det är så mycket med det jordiska".
RitRat
CITAT (fvd @ 30-04-2012, 09:25) *
Det har du alldeles rätt i. Jag bor i zon 1 och fyllde i det i min profil och trodde att det skulle synas. Det gör det visst inte jag får leta upp stället där man gör det "puh det är så mycket med det jordiska".

Det syns på rositas, som frågade, men inte än hos dig fvd. Det är snärjigt med inställningarna här på odla.
fvd
Jag skall fixa det trevlig valborg !
rosita
I dag har jag planterat ut Fuchsiorna i rabatten. Dahliorna får vänta några dagar, men sen åker de ner i jorden. Jag har Dahlior som är ca 40-50 cm höga och en del har knoppar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon