Full version: Id insekter
xlxl67
Vilka arter?
[attachment=69592:a1.JPG]
[attachment=69593:a2.JPG]
[attachment=69594:a3.JPG]

En till
[attachment=69595:a4.JPG]

Sista...
[attachment=69596:a5.JPG]
[attachment=69598:a7.JPG]
[attachment=69599:a9.JPG]
Ingela i Segersberg
På första bilden är det en Dansfluga, tror jag!
Gossen Ruda
2&3, blomflugor. 4 humla. biggrin.gif Stenhumla eller nån släkting, är lite undrande över de gråa banden. Får kolla mer hemma. 5&7 nån småfjäril, inte riktigt min avdelning. 6 ser skum ut, fotad var?
xlxl67
Tack för svar! Har fler bilder på nr6. Fotad i Sillvik 29/4.
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 30-04-2012, 07:23) *
Tack för svar! Har fler bilder på nr6. Fotad i Sillvik 29/4.

Ja tack, gärna på ryggsidan. biggrin.gif Först ville jag ha det till en åkerhumla men det är för mycket färger på bakkroppsryggen.
xlxl67
6an ovanifrån!
[attachment=69631:6.JPG]
Gossen Ruda
Jo, det är en åkerhumla. De kan variera ganska mycket.
xlxl67
Vilka insekter?
[attachment=70606:1.JPG][attachment=70607:1a.jpg][attachment=70608:5.JPG][attach
ment=70609:7.JPG][attachment=70610:10.JPG]
Blomstertanten
3 humlor och två flugor naughty.gif

Väldigt fin bild på den första flugan! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Stenhumla och ljus jordhumla.
xlxl67
Jasså den flygande är ljus jordhumla?

Tack för hjälp! smile.gif
Blomstertanten
[attachment=70675:Vit_med_..._prickar.jpg]

Vad är det här för små gynnare? Fjärilar, spinnare eller svärmare confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 14-06-2012, 09:21) *
[attachment=70675:Vit_med_..._prickar.jpg]

Vad är det här för små gynnare? Fjärilar, spinnare eller svärmare confused.gif

Tigerspinnare i parning.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2012, 09:24) *
Tigerspinnare i parning.

Åhh, då var jag inte helt ute och cyklade när jag var inne på spinnare! Tack för hjälpen!
Lokan
Vem är det här? Ursäkta bildkvalte´n men det var ganska mörkt ute redan när jag såg den. Härliga lurviga antenner! biggrin.gif

[attachment=70729:IMG_1940...erad_1_0.jpg]

[attachment=70730:IMG_1943...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Det är en Fjädermygga!
Gossen Ruda
Ingen tofsmygga då? Jag har aldrig lärt mig skillnaden. Som fd akvarist känner jag dock till skillnaderna hos larverna.
Ingela i Segersberg
Ja, det kan ju likaväl vara en tofsmygga! Jag googlade och såg att de är väldigt lika.
Lokan
Tack Ingela och Ruda! smile.gif Svårt det där med alla småttingar - och just nu finns det oändliga mängder av dem! Det bara kryllar ute på hygget och skogsvägarna! Fast just den här satt ju nere vid vinbärsbuskarna....
Gossen Ruda
Jag pratade en gång per telefon med nestorn inom svensk Diptera-kunskap, Hugo Andersson i Lund. Han hade bestämt en massa diabilder på flugor och myggor åt mig och jag ringde för att tacka. Bl.a. några såna här som tillhörde släktet Chaoborus, dvs tofsmyggor. Jag fick nästan bita mig i läppen när han nämnde släktet för det kom med äktskånskt uttal och betoning och det lät för lustigt. biggrin.gif
xlxl67
Världens minsta o sämsta bild kanske men är detta 22-prickig nyckelpiga?
[attachment=70769:odla.jpg]
Monarda
En konstig mackapär, kan det vara en myra av något slag?

[attachment=70952:Mackap_r_001.JPG]

Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 18-06-2012, 20:42) *
Världens minsta o sämsta bild kanske men är detta 22-prickig nyckelpiga?
[attachment=70769:odla.jpg]

Tror det är en 14-prickig! Propylea quatuordecimpunctata - 14-prickig nyckelpiga
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 26-06-2012, 19:34) *
En konstig mackapär, kan det vara en myra av något slag?

[attachment=70952:Mackap_r_001.JPG]

Troligen en majbagge.
Monarda
Kollade i Sandhalls "Småkryp" och det ser ju ut att vara på pricken likt en majbagge. Där står att den är ovanlig och att den finns endast i södra Sverige. Den här hade dock letat sig upp till mellersta Dalarna.
Monarda
Har aldrig tidigare sett en humla med så starkt orangefärgad rumpa.

[attachment=70969:DSC_0113.jpg]

[attachment=70970:DSC_0120.jpg]
Gossen Ruda
Sandhall är/var en bra fotograf men övriga kunskaper är skrala. Violett majbagge finns i stort sett över hela Sverige utom i fjälltrakterna.
Monarda
[attachment=70971:DSC_0118.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 26-06-2012, 22:47) *
Har aldrig tidigare sett en humla med så starkt orangefärgad rumpa.

Ser ut som en stenhumla. Kanske är den ovanlig uppe hos dig, här hos mig är den vanlig.
xlxl67
CITAT (Blomstertanten @ 26-06-2012, 19:44) *
Tror det är en 14-prickig! Propylea quatuordecimpunctata - 14-prickig nyckelpiga

Tackar! smile.gif
Huggorm
Vad är detta för myra? Den är stor, bortåt 20mm. Hästmyra kanske? Men jag hade hästmyror i husvagnen tidigare, och de var en aning mindre. Finns det flera arter? Jag har sett såna här inne på golvet flera gånger idag så jag är lite orolig, de äter ju hus crying.gif
Gossen Ruda
Hästmyra. Finns två arter som är ganska snarlika. De äter inte trävirke men de gräver ut gångar och bon i trä.
xlxl67
Går det att få lite ledtrådar här?
[attachment=71633:_DSC1016___Kopia.JPG]
CillaM
CITAT (xlxl67 @ 11-06-2012, 14:20) *
Vilka insekter?
[attachment=70606:1.JPG][attachment=70607:1a.jpg][attachment=70608:5.JPG][attach
ment=70609:7.JPG][attachment=70610:10.JPG]

Ohh! Älskar bilderna på de flygande humlorna!! Jättefina bilder!
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 26-07-2012, 17:13) *
Går det att få lite ledtrådar här?
[attachment=71633:_DSC1016___Kopia.JPG]

Tja, en blekt åkerhumla till vänster och någon jordhumla till höger är en god början.
Britt-Gun
Sista bilden torde vara häggskottvecklare
Monarda
Syster min har fotat dessa och frågan är förstås vad det kan vara?

[attachment=72056:K__p__Ir...gsblomma.JPG]

Ingela i Segersberg
Grön blombock (tror jag)
Huggorm
Den här då, vad är det för en? Jag tror att det är en stekel, och den är bamsestor.
Monarda
I min bok hittade jag som ser likadan ut och som heter Gul hornstekel. 20-45 mm lång, vanlig i barrskog och verkar skräckinjagande på grund av sin storlek och brummande flykt. Kan göra en viss skada när den lägger ägg i barrträd.
Huggorm
Jämför man med regeln som är 45mm bred så ser man att kroppen är 40-45mm, så det här är alltså ett stort exemplar
Monarda
Hittade denna lilla snäcka i trädgården idag. Visst är den vacker!

[attachment=72075:DSC_0281.jpg]

[attachment=72076:DSC_0282.jpg]
Gossen Ruda
Gul Hornstekel är namnet som sagt, Sirex gigas på latin en gång i tiden. Tror det är ändrat.
Monarda
Åke Sandhall, som du visserligen dömde ut en gång thumbdown.gif , kallar den för Urocerus gigas.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 21-08-2012, 20:57) *
Åke Sandhall, som du visserligen dömde ut en gång thumbdown.gif , kallar den för Urocerus gigas.

Urocerus gigas gigas borde det vara i så fall. Fast vad som är vad vet jag inte, jag har rapporterat in ett fynd av gul hornstekel till artdatabanken men det finns inte registrerat under Urocerus gigas gigas. Kanske har systematiekrna bestämt sig någon gång vad stackarna heter.

Beträffar min namne så är/var han en duktig insektsfotograf, nästan lika bra som jag var på den tiden rolleyes.gif men fö har han dåliga kunskaper om insekter förutom en grupp som jag tror var gräshoppor. Jag har hört hur det gick till när han tog bilderna till en bok om steklar, inte smickrande. Fast det är en trevlig herre, jag har träffat och pratat med honom.
Monarda
Humlor och bin har jag inte sett på ett tag nu men idag vimlade det av dessa insekter på silveraxet. Vad kan det vara?

[attachment=72700:DSC_0562.jpg]

[attachment=72701:DSC_0561.jpg]
Piccante
Du hittade ett gäng blomflugor på axen.
Monarda
Tack, men det finns ju några arter att välja på. Kanske Ruda vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon