Full version: kanväxt
ove
hej jo jag har en stig på sidårna på den där skule jag vila ha blomer som kommer upp värge år så man sliper plantera nya vart år undra om ni kan några mvh smile.gif
Eva i Skåne
Hur ligger stigen? Är det öppet och soligt eller mörkt under stora träd? Vad vill du ha för typ av blommor, krypande, höga, önskefärg?
Här brukar förslagen rinna in, men kanske det är lättare om du beskriver lite.
Det finns en medlem som har en gång kantad av lavendel. Kan det vara något?
Cilla
Var i landet bor du? Det avgör lite vilka växter man ska föreslå.
Vill du ha växter som blommar en speciell tid? Det är ingen större idé att plantera lavendel om man brukar vara borta i augusti när de blommar till exempel.
Vill du ha samma växt eller olika som passar som kantväxt?

Själv har jag sedan några år pippi på att använda kryddörter som prydnadsväxter och ätväxter. Isop, myntor, salvia, timjan, oregano, lavendel och många andra kryddväxter blommar fint och passar väl som kantväxter.
ove
hej jo jag bor i zon 1 och där är solit hela dagarna. och dom ska inte bli så höga så vill jag dom ska komma upp värge år. jag skulle villa ha blommer med gul färg eller blå jag kan inte så myket om blomer tack för svaren.
ove
ps dom ska bloma helst så länge som mylit smile.gif
Unn
Hehe Ove!
Gult, zon 1, soligt, långblommande säger du?! ...Så helt insnöad på ROSOR som jag är, kan jag ju inte annat tycka än att du borde kolla lite Austinrosor (eller "Engelska rosor" som de kanske kallas av de lärde)...Härlig form och doft och ofta långblommande eller med återkommande blomor! Ofta är de gula, varierande höjd finns att få: Bilder och namn hittar du på t.ex. floralinnea.se eller rosenposten.dk.
Till det kanske blå drakmynta eller en långblommande blå penstemon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon