ChristinaRA
29-04-2012, 18:33
Jag tänker odla lite potatis i en rabatt bredvid hyreshuset där jag bor. Jorden är åt det leriga hållet, det vill säga bitvis var det mer lera och bitvis var det bättre. Det är sol på sen eftermiddag och tidig kväll. Det har tidigare vuxit Ölandstok där. Låter det som ett heldumt projekt eller tror någon att jag kan få någon potatisskörd om jag prövar,
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2012, 19:44
Jordförbättring + vattning regelbundet under säsongen och du lär få en hel del potatis. (och köp riktig sättpotatis så slipper du åtminstone några av de värsta sjukdomarna.)
Jag odlar på tung lerjord och i full sol fick massor av potatis förra året, brukar dock ha ut lite jordförbättring + lite hästskit (potatis ska inte ha så jättemycket gödning).
Piccante
29-04-2012, 20:10
Har också odlat potatis på tung lerjord men det brukar å bra. Möjligtvis kan man tillsätta barkmull eller kompost för att göra jorden luckrare men man behöver inte gödsla potatis kraftigt som Åsa skriver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.