|
Tänkte att det kanske var enklast att lägga in detta som en separat tråd, för att inte kapa någon annans - hoppas det är OK för alla.
Steg 1 - hitta en plats att sätta växthuset på [attachment=69600:v_xthus_...lisation.JPG]
Vi valde ett hörn av trädgården där det fanns ett fd potatisland och en pytteliten uteplats, bredvid en trädkoja. Eftersom det var närmare grannens tomt än 4,5 m fick vi tillstånd från grannen innan vi kunde gå vidare.
Steg 2 - Välja växthus, svårt men kul. Vi kom fram till att vi skulle ha så stort vi kunde få plats med, vilket visade sig vara ett kvadratiskt hus från Willab, Euro-Serre, maxi 4, på 9,6 kvm. Dessutom förhöjt för att få mera luftvolym. Steg 3 - Börja gräva *suck*. Först upp med ca 2,5 kvm marktegel och 30 cm sättsand som var under den. Därefter ca 7 kvm potatisland, och de 30 cm matjord som där var i. Ganska mycket grävande, men eftersom leveranstiden på växthuset var ca 3 v så hade jag iaf något att göra under tiden. För att ingen skulle förstöra min pionrabatt hägnade jag in den, därav stolparna och de blå plastbanden  [attachment=69601:v_xthus_b_rjan.JPG] Efter att jag grävt bort matjord och sättgrus - ca 30 cm i förhållande till gräsmattan satte jag bambukäppar som markering och trådar mellan dem för att måtta ut var väggarna skulle vara. Sedan började jag gräva diken, ner till ca 60 cm (i relation till gräsmattan, något mer i förhållande till rabatterna runt omkring  ). Just detta steg har jag ingen bild på - jag var helt enkelt för utmattad av allt grävande för att ens orka hämta kameran och ta en bild Orsaken till allt detta grävande var att vi bestämde oss för en något mer komplicerad grundkonstruktion än vi tänkt från början; Vi har lagt ca 1 dm makadam i botten på diket, därefter gjutit en sula i armerad betong (ca 1 dm), därefter murade vi två skikt leca. På lecan ska sockeln monteras. Viktigt i sammanhanget var att det löper någon slags dränering mellan växthuset och kojan, så vi grävde diken lite sluttande så vattnet rinner ner i denna dränering och därifrån bort från sockel och makadam. Eftersom vi har sandig lerjord (sydvästmorän för den som gillar geologi och/eller naturgeografi) så fungerar det ibland som en sjöbotten dvs håller kvar vatten och det vill vi inte....
Steg 4 - Gjutning, inget som behöver beskrivas, det gick åt ca 800 kg betong, vi valde att köpa färdig finbetong och blanda själv i stället för att köpa cement. Bekvämlighet  Armerade med 2 järn per sida, stadgade med tvärstag på 4 ställen, allt för att det ska hålla för de 550 kg som växthuset väger  Steg 5 - Mura leca, inget komplicerat; två varv och armering mellan varven. Efter lecablocken såg det ut så här; [attachment=69604:v_xthus_murad.JPG] Precis när vi hade murat klart började de ösregna. Tur att vi hade dränering, vattnet rann undan ganska bra men ett tag såg det mer ut som vi höll på att bygga en swimmingpool  Det gula röret i bortre vänstra hörnet är för el, eftersom vi bestämt oss för att dra in el och det behöver förberedas innan man gjuter/murar ramen som växthuset ska sättas på. Viktigt att komma ihåg eftersom det är svårt att gräva sig in i efterhand
villa-sandberg
29-04-2012, 22:54
Toppen! Jätte kul att kolla o följa när man själv är 'hack i häl'  Jag har i helgen skalat bort grästorven... nu är det dax att börja gräva undan matjord och göra 'diken'. Rätt mör i händer o armar! Snickrade du träram när du gjöt eller hällde du direkt i diket? Inser att man skulle pysslat mer med sånt här under hösten, nu är det ju mycket annat som ska fixas med frösådder, förbereda land, rensa o gödsla runt om i trädgården... pust, en sak i taget och det blir klart när det bllir klart!
Steg 6; fylla igen "gropen" med makadam, inget konstigt men ganska tungt  [attachment=69770:v_xthus_...genfylld.JPG] Steg 7; Montera och resa stommen. Detta var nog det tekniskt svåraste eftersom beskrivningen är halvbra.... Däremot vet jag nu exakt var den är som sämst, så om någon vill veta var man ska tänka efter en gång extra hojta till  [attachment=69769:v_xthus_...men_uppe.JPG]
Steg 8; Glasa växthuset, skulle vi ha gjort dagen efter vi reste stommen, men då blev det storm så det gick inte alls. Men den 1/5 var vädret mer medgörligt och på kvällen var växthuset helt glasat. Tungt, men inte tekniskt svårt. Samma kväll monterade vi automatiska fönsteröppnare, för det stor tydligt klart att det skulle komma att bli varmt där inne när solen ligger på.
[attachment=69771:v_xthus_uppe_1.JPG]
Nu återstår bara att fylla markbäddarna och plantera i dem, fylla upp med sättsand och lägga golvplattor, tvätta av glasdamm och fingeravtryck samt montera linor för skuggardiner......
Edit: Hur tusan gör man för att vända bilder på rätt köl??????
Idag har jag fyllt upp med sättsand inne i växthuset, stampat och packat den, jämnat ut den och börjat lägga plattor. Vi hade lite marktegel eftersom det låg en liten uteplats här innan och vi ville använda det på golvet, men eftersom markteglet inte alls räcker måste vi komplettera med betongplattor.
I torsdags flyttade jag ut allt som stod inne på förgroning och just nu står det under skuggväv i växthuset, och verkar ha tagit temperaturväxlingarna utmärkt.
I veckan ska vi försöka hitta rätt plattor att komplettera markteglet med, och nästa helg ska jag lägga färdigt golvet och foga det.
villa-sandberg
07-05-2012, 22:42
Åh vad härligt! Nu är det ju inte långt kvar innan det är färdigt... själv har jag snart grävt dike för ena långsidan, bara tre diken kvar... pust! Å så grusa, stampa o mura, jojo... Å på onsdag anländer visst växthuset. Ojoj, det är bara att inse att det får ligga ouppackat ett tag! Har ju massor av frön att plantera o det ska gödslas o rensas o o fixas... Men tack snälla för att du lägger ut bilder o beskrivning, det är toppen!
CITAT (villa-sandberg @ 07-05-2012, 23:42)  Åh vad härligt! Nu är det ju inte långt kvar innan det är färdigt... själv har jag snart grävt dike för ena långsidan, bara tre diken kvar... pust! Å så grusa, stampa o mura, jojo... Å på onsdag anländer visst växthuset. Ojoj, det är bara att inse att det får ligga ouppackat ett tag! Har ju massor av frön att plantera o det ska gödslas o rensas o o fixas... Men tack snälla för att du lägger ut bilder o beskrivning, det är toppen!  Tänka bara på att packa upp det för att kolla att allt är med och är helt - man har bara en vecka på sig att inkomma med anmärkningar om dolda transportskador! Det är JOBBIGT att gräva - men det blir bra när det är klart  I går var maken och inhandlade extra sten till golvet, eftersom markteglet vi har inte räcker. Till helgen tror jag att plattorna är lagda så vi kan börja sopa ner stenmjöl i springorna. Och sedan har vi ett golv
Anne Gisela
16-05-2012, 22:40
CITAT (KRT @ 06-05-2012, 18:18)  Steg 6; fylla igen "gropen" med makadam, inget konstigt men ganska tungt  [attachment=69770:v_xthus_...genfylld.JPG] Steg 7; Montera och resa stommen. Detta var nog det tekniskt svåraste eftersom beskrivningen är halvbra.... Däremot vet jag nu exakt var den är som sämst, så om någon vill veta var man ska tänka efter en gång extra hojta till  [attachment=69769:v_xthus_...men_uppe.JPG] Nu ska vi börja montera vårt EuroSerre - så ja, jag vill gärna veta var man behöver tänka till...!
Det är förfärligt viktigt att vända profilerna åt rätt håll, kolla noga på bilder och provbygg gärna först. Vi fick stora problem med profilerna som skapade gavlarna - vi råkade vända på dem så den "bredaste" listen låg utåt, vilket gjorde att gavelfönstren inte satt fast när vi försökte fästa dem. I stället ska den bredaste listen vara inåt, vilket gjorde att taknocken hamnade a 1 cm längre ner och fönstren plötsligt passade. Så var mycket observant på när ni sätter gavelprofilerna på plats så det blir rätt.
Ett annat tips är att att montera gavlarna samt taknocken på gräsmattan och sedan lyfta allt på plats, jag vet inte hur man skulle få allt på plats utan att böja profilerna om man försöker sätta det på plats direkt och utan extra hjälp!
Panelerna i dörren "rasslar" en hel del först, men det är meningen att man ska sätta fast dem med de svarta gummilisterna och då blir det tyst.
Vinkeljärnen man kan "göra" av nedgjutningsgärnen fungera inte vidare bra eftersom de är för smala - de nyborrade hålen kommer precis i ytterkant och det känns inte bra för hållfastheten! Vi skaffade vanliga vinklar i stället och bultade fast sockeln i lecablocken med i stället.
villa-sandberg
17-05-2012, 10:14
Ja jäklar vad mycket pinnar det var i paketet...  Tittade så att dom såg hela ut och lade det sedan åt sidan för en annan dags huvudkliande. Imorrn ska det köras grus, så om några dagar så kanske pusslet börjar. Så då kanske det kommer fler frågor!
Anja Danmark
17-05-2012, 13:38
CITAT (villa-sandberg @ 17-05-2012, 11:14)  Ja jäklar vad mycket pinnar det var i paketet...  Tittade så att dom såg hela ut och lade det sedan åt sidan för en annan dags huvudkliande. Imorrn ska det köras grus, så om några dagar så kanske pusslet börjar. Så då kanske det kommer fler frågor! Det er en rigtig kedelig/tråkig opgave - men det kan godt betale sig at lægge alle delene ud og kontrollere, at der ikke mangler noget. Mit drivhusbyggeri gik i stå flere gange og blev meget forsinket, fordi der enten var leveret forkerte dele, eller der manglede noget... Men det lykkedes, og jeg er meget glad for drivhuset - lever mit halve liv derude! På billedet er det lige sat op for 3 år siden. [attachment=69975:lille_drivhus.jpg]
villa-sandberg
31-05-2012, 12:47
Ja, nu är lecamuren på plats, har börjat fylla igen gropen och står nu inför att snart börja montera! Det jag nu funderar lite på är golvhöjd, i förhållande mot sockel... som det ser ut på era bilder har ni lagt golvet i nivå med leca-stenarna, hur upplever ni tröskel och tillgänglighet med ex skottkärra? För samtidigt vill man ju inte bygga upp för mycket, då förlorar man ju i takhöjd...  Tänkte försöka mig på någon form av 'ramp' där man bygger upp ett fall just mot dörren av svagt lutande marksten, nån som provat? Eller kanske det är bättre att bygga av trä som man kan ta bort när man inte behöver...
Vi har golvet i höjd med lecablocken, dvs hela sockeln är "ovan jord". Det gör så klart att man får ta ett litet kliv över sockeln när man går in, det blir en tröskel. Men jag drar inte in skottkärran i växthuset så för min del spelar det ingen större roll. Däremot funderar jag på att göra ett trappsteg både på utsidan och insidan så yngsta sonen har lättare att gå in. Orsaken till att vi har lagt lecablocken så "högt" är att vi inte vill ha dem under markytan och därmed helt nere i jorden. Jag antar att man kan gräva ner sockeln i marken, men då förlorar man det i takhöjd, och den generösa takhöjden är GULD värt när det gäller att hålla vettigt inomhusklimat i växthuset. Kan meddela att temperaturen faktiskt höll sig hyfsad u växthuset under förra veckans värmebölja, trots att vi inte har hunnit få upp skugg-gardiner ännu. Troligen beroende på bra luftvolym i kombination med två stora takluckor med monterade öppnare
Insåg att jag glömt lägga in en bild på hur det ser ut med glaset på plats!
[attachment=70361:v_xthus_uppe_2.JPG]
Jag har också lagt större delen av golvet, ska bara kapa till de bitar som inte passar och sätta upp en hytta och skugg-gardiner sedan är det klart!
villa-sandberg
31-05-2012, 15:52
Åhh, härligt!  Ja, det känns lite onödigt att bygga bort höjden... får bli nån liten ramp, snickrad i trä tror jag. Ja, nu kanske frågorna börjar hagla när man kommit igång med bygget...
Anja Danmark
31-05-2012, 16:16
CITAT (villa-sandberg @ 31-05-2012, 13:47)  Ja, nu är lecamuren på plats, har börjat fylla igen gropen och står nu inför att snart börja montera! Det jag nu funderar lite på är golvhöjd, i förhållande mot sockel... som det ser ut på era bilder har ni lagt golvet i nivå med leca-stenarna, hur upplever ni tröskel och tillgänglighet med ex skottkärra? För samtidigt vill man ju inte bygga upp för mycket, då förlorar man ju i takhöjd...  Tänkte försöka mig på någon form av 'ramp' där man bygger upp ett fall just mot dörren av svagt lutande marksten, nån som provat? Eller kanske det är bättre att bygga av trä som man kan ta bort när man inte behöver...  Mit gulv er sænket 30 cm under jordniveau, så jeg har sat en trappe (steg?) inde i drivhuset. Men man skal løfte foden over soklen for at komme ind
Nettan8
09-06-2012, 18:26
Hur blev golvet?? Läste att du skulle lägga det direkt på packad makadam? Jag har oxå samma frågor som du, vi ska bygga ett som ditt fast 14,1kvm. Jag tänkte ha 20-30cm makadam, sättsand o sen tegelgolv,,men jag kanske inte behöver sättsand då? Hur packade du makadamet, padda?? Vi har egentligen tummen mitt i handen, men har gett oss f*n på att detta inte ska vara så himla svårt att göra själva (med lite hjälp förståss) Vi bor i skåne o där växthuset ska stå har där stått en bod innan. Den var uppstaplad på stenblock som va 1m ner i marken, jorden verkar fin o torr o lite grusig så där finns ingen lera. Man vill ju inte göra fel o få sättningar eller andra olyckor när det är på plats!
villa-sandberg
09-06-2012, 21:42
Det går säkert att lägga på makadam oxå... om man ger sig fanken på det... men sättsand är nog bra mycket lättare att jobba med och få det jämt! Har äntligen fått upp vårat och ska nu börja med att få till golv och jordbäddar... tomat, chili, gurka mm, står och tjuter 'släpp ut oss' så prio får bli att fixa till odlingen!  [attachment=70529:v_xthus.jpg] Nu är jag lite småsugen att bygga en pergola framför växthuset, så jag har lite stolpar att hänga upp hängmattan i... men gubben skakade mest på huvet åt min idé... 'ska du gräva mer?!'  hehe... vi får väl se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|