AnniiPannii
Hej!

Min mamma har varit så snäll at ge mig tre vinbärsbuskar som hon inte vill ha. De är ca 30 år gamla, stora som berg och ger määängder med bär. Det är röda vinbär.
De beskärdes ganska mycket förra året då gamla grenar tagits bort osv..
De har aldrig fått någon skötsel alls, aldrig fått gödsel och bara blivit beskärda lite när de har blivit förstora.

Nu till frågorna?
Ska sätta dem på en solig väldrenerad plas tillsammans. Vill ha dem som i en grupp, men eftersom de är så stora så blir det en stor grupp. kommer de störa evetuella träd i närheten? Det är ungefär 2 meter till en sjö från där de står (det är inte vått där de komemr stå) har det någon som helst betydelse?
Ska jag gödsla dem nu?
Ska jag vattna lika mycket som en ny ung planta, alltså flera gånger i veckan?

Taacksam för svar smile.gif
Aqvakul
De bör planteras i ett soligt läge.
De bör beskäras så att äldre grenar skärs bort helt.
De bör gödslas nu.
De bör vattnas rejält minst en gång per vecka.
Cilla
Jag håller med Aqvakul och kompletterar:

Vill ha dem som i en grupp, men eftersom de är så stora så blir det en stor grupp.

Sätt dem inte för tätt bara, de ska stå som solitärer så att de inte behöver stångas med eller växa in i varandra.

kommer de störa evetuella träd i närheten?

Nej inte om du inte gräver av trädens rötter. Du kan gräva lite och dessutom sätta dem på kulle, dvs lite högre än marknivå och lägga jord som en kulle från plantan och flackt ned.

Det är ungefär 2 meter till en sjö från där de står (det är inte vått där de komemr stå) har det någon som helst betydelse?

Nej, inte om de inte står sankt pga sjön.

Ska jag gödsla dem nu?

Nej, när man sätter nytt eller flyttar använder man ogödslad jord helst och inga andra gödslingsmedel. I praktiken behöverr man ofta lägga till jord eftersom man förlorar lite när man gräver av grässvål mm. Lägg ny, gödslar jord eller ännu hellre kogödsel, på toppen av planteringen. Blanda inte jordmassorna.

Ska jag vattna lika mycket som en ny ung planta, alltså flera gånger i veckan?

De behöver stödvattning hela första säsngen för att ta sig bra.

Jag skulle ha satt dem obeskurna och låtit dem etablera sig minst en säsong innan jag beskar. Buuskarna väljer själva att släppa grenar som de inte kan försörja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon