Pius
Jag grubblar fortfarande över vad jag ska plantera i min stora kruka. Den är ca 1 m hög och 70 cm i diameter.

Nu står det 2 lågväxande rosor i den, men de är ganska trista så jag skulle vilja ha något annat.

Någon buske kanske, hm.

Har ni förslag så fram med dem. confused.gif

Pius
RitRat
Någon ståtlig växt i mitten, och andra, slingerväxter, som hänger ned nedför kanterna.
T.ex. stora dahlior + hänglobelior i olika färger
Ricin och slingerkrasse som får hänga ned.
Pius
CITAT (RitRat @ 30-04-2012, 10:52) *
Någon ståtlig växt i mitten, och andra, slingerväxter, som hänger ned nedför kanterna.
T.ex. stora dahlior + hänglobelior i olika färger
Ricin och slingerkrasse som får hänga ned.

Jag har ju faktiskt en nyköpt dahlia som skulle bli 1 m, det kanske kan vara nåt.

Visserligen hade jag tänkt mig något mer permanent i växtväg, någon buske som inte är så petig med växtplatsen.

Pius
batski
Oj det var en stor kruka! smile.gif

Själv ska jag försöka mig på bergsbambu i en 40l kruka. Har även varit inne på japansk trollhassel (Hamamelis japonica). En japansk lönn skulle också kunna bli fin.
Pius
Nu har jag upptäckt att de små rosorna som står i krukan verkar ha dött.

De har klarat riktigt kalla, snöiga vintrar, men tydligen tog förra vintern knäcken på dem. Det blev väldigt kallt nån vecka och både före och efter mildväder.

Så nu behöver jag något att sätta i krukan.

Kan man ha perenner? Och i så fall vilken/vilka?

Pius
Alexander-VG-zon3
Vad är det för väderstreck ? skyddat eller oskyddat läge ?

Vilka färger vill du ha ? höjd ?
Alexander-VG-zon3

Pius
CITAT (flaxss @ 02-05-2012, 21:18) *

Väderstreck? Hm, de står mitt i trädgården, med sol hela dagen och ganska blåsigt.

Färg spelar ingen roll, men jag gillar färger. Växten borde vara lite högre än rosorna, det var precis de hängde över krukkanten. Men inte typ 2 m för då tar de i trädet som växer över.

Pius
Rihane
En pimpinell kanske? Vet inte om dom tål full sol men jag har en brunpimpinell som står på en blåsig balkong med fm-sol. Står lite om dom på den här länken. http://helenstrdgrd.blogspot.se/2011/03/pi...ba-frosadd.html.

Echinacea är en helt annan växt.

Höstsilverax är ytterligare ett förslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon