Full version: Hysteri
sparvuggla
Kommer ni ihåg hysterin kring dvärgbandmasken?
Som jag skrev redan då, kom den och liknande skräckscenarior från jägare och varghatare.

Fortfarande har ingen människa dött i Sverige vare sig av dvärgbandmasken eller i vargattack. naughty.gif

http://www.nordulv.se/index.php/component/...120429veterinär
Gossen Ruda
Med tanke på att inkubationstiden för bandmasken är något tiotal år är det nog bäst att vänta lite innan man drar några slutsatser. För vargattacker rör det sig om kanske 5 sekunder. Måste säga att du är otroligt okunnig men sånt kan du bättra på.
Edit stavfel.
Myosotis
Sånt jävla skitsnack. Jag är ingen jägare, ganska mycket emot jakt och för varg och jag är "hysterisk" ang. dvärgbandmask. Jag avskyr att bli stoppad i felaktiga kategorier av okunniga idioter. Vad skulle mina smultron ha med jakt och vargar att göra?! Det är bara dumheter du kommer med. Jag är emot smuggling av hundar och folk som struntar i att avmaska sina hundar, inget mer. Jag befarade redan när bron byggdes att det skulle vara en tidsfråga innan dvärgbandmasken dök upp. På vilket sätt skulle jakten på varg hindra masken. wacko.gif
Huggorm
Jag bor bara ett par mil ifrån platsen där dvärgbandmasken hittades, och jag tycker faktiskt det är lite olustigt. Naturen är det absolut värdefullaste Sverige har, och vad jag känner för att en massa bär skall bli i stort sett oätliga för att någon idiot smugglar in hundar går knappt att beskriva
*Stintan*
Jag håller med Myosotis och huggorm! Fattar inte heller vad detta har med jägare och varg att göra. Det var ju räv med dvärgbandmask som påträffats. Man kan ju undra om det finns några planer på någon uppföljande undersökning av rävar så att man inte bara låter sig nöja med de som gjordes när man upptäckte masken. Här i närheten påträffades ju också en smittad så visst känns det olustigt.
Tapio
Halaj!

Kan nån förklara det här med paniken?
Kollat på wikipedia, men där stod inget.
Mask alltså. Då tänker jag mig att det smittar via avföringen.
Men på vilket sätt kommer bär in i bilden?
Det kan väl inte vara så jäkla dumt att folk inte skulle våga plocka bär för sannolikheten att en smittad räv skulle hiva ut arschlet och lägga en klutt på just det bäret som en människa plockar?

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 13:41) *
Halaj!

Det kan väl inte vara så jäkla dumt att folk inte skulle våga plocka bär för sannolikheten att en smittad räv skulle hiva ut arschlet och lägga en klutt på just det bäret som en människa plockar?

//T

Det är ju faktiskt så att smittan sprids i naturen genom att räven kan smitta andra djur såsom hund, katt, lodjur, mårdhund eller sork, som sen i sin tur sprider den vidare.

Hur smittan sprids kan du läsa om här: http://www.fraga-veterinaren.se/ravens-dvargbandmask/
Christa
CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 13:41) *
Halaj!

//T

Folk blir smittade i dom länder där dvärgbandmasken finns. Hur stor risken är med att äta bär är det ingen som vet säkert eftersom det tar 5-10 år innan man får symptom. Det otäcka är att man antingen måste äta maskmedel livet ut eller transplantera in en ny lever när det gått så långt att man får symptom.

En kvinna berättade i Radiopsykologen att de varit i alperna med barnen för några år sedan och att där fanns skyltar som uppmanade människor att inte äta bär eller ens ta i en blomma. När nu parasiten hittats i Sverige hade hennes son blivit så rädd att han inte längre vågade leka i skogen.

Det vore verkligen bra om vi kunde få ordentlig information av myndigheterna i Sverige men när jag mejlat frågor så blir jag bara runtskickad mellan Jordbruksverket, Socialstyrelsen, Smittskyddsenheten, Statens vererinärmedicinska anstalt och länsstyrelsen. Ingen verkar ha någon samlad kunskap och över huvud taget väldigt lite kunskap.

I dokumentet som är underlag för att man kan äta bär står det att risken sannolikt är större att man skall smittas av sina egna stövlar när man gått i skogen och kanske trampat i en rävskit än om man äter bär. Några direktiv om hur man skall hantera dessa stövlar har vi dock inte fått.

Jag undrar också vad som händer om en snigel kryper på smittad avföring och sedan på min sallad.
Tapio
Halaj!

Schysst info i länken, tack!
Det verkar som jag uppfattat det rätt:
Räven måste vara smittad.
Räven måste skita på bäret.
Det får inte ha regnat så att bäret spolats ren.
En människa måste plocka just det bäret.
Sannolikheten för att allt det där skall inträffa är antagligen mindre än sannolikheten att få en meteor i skallen när man är ute och plockar. Mer bär till mig.
I min bok åker det här in i samma kategori som fågel-och svininfluensan. Ett jääävla skrik för ingen ull alls.

Däremot kan jag tänka mig att det skulle kunna bli ett reellt problem med smitta via hundar.
Även om de ofta inte äter skit av andra rovdjur (hästskit verkar vara den stora delikatessen) så gnider de gärna sig i det. Ägaren måste ju sedan ta i det där när h*n duschar bort det, såvida h*n inte använder högtryckstvätten.

Det rimliga för att stävja det här är alltså att utfärda hundförbud snarare än bärplockningsförbud.

//T
*Stintan*
Tapio jag vet inte hur du läser men det är kanske så man gör om man vill göra det enkelt för sig. Förresten glömde du katterna som ju käkar sork och möss. Dessa djur rör sig ju också i naturen och kan få ägg på sig. Både katten och hunden ligger ofta i folks sängar. Det räcker ju att djuren får ägg i pälsen som sen kan ramla av lite varstans.
Myosotis
CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 18:25) *
Räven måste skita på bäret.

Fel. Enligt vad jag har lärt mig är det så här att äggen finns i avföringen och kan överleva lång tid. Avföringen torkar efterhand och blir till jord/damm som kan blåsa runt eller stänka upp med regndroppar. Alltså skulle äggen hamna på bär, fallfrukt osv. överallt i det drabbade området. Hade det varit som du säger hade ju ingen oroat sig.
Huggorm
Det finns nog en anledning till att sjukdomen är fruktad nere på kontinenten där de har erfarenhet av den
Tapio
CITAT (Huggorm @ 30-04-2012, 20:55) *
Det finns nog en anledning till att sjukdomen är fruktad nere på kontinenten där de har erfarenhet av den

Halaj!

Ja, anledningen är att de är precis lika värdelösa på sannolikhetslära som vi häruppe.
Det står ju i länken att man har ett femtiotal drabbade varje år i Europa.
För h-e, det bor över 700 000 000 människor i Europa!

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 22:07) *
Halaj!

Ja, anledningen är att de är precis lika värdelösa på sannolikhetslära som vi häruppe.

//T

Det intressanta är väll hur många som drabbas av de som inte försöker undvika smittan? Bara en bråkdel av de där 700 miljonerna människor är ju regelbundet ute i naturen och rör sig
dahla
Kollar men hur folk hanterar döda rävar i öst så förstår man vilken respekt dom har för rävens parasiter. Här i Sverige har vi aldrig behövt bry oss om att hantera exempelvis skjutna rävar eller grävlingar utan handskar medans man i exempelvis polen till och med kastar handskarna man har haft på sig när man har burit en räv.

Tyvärr innebär öppnandet av gränser mellan länder att det förs in saker vi varit förskonade mot under lång tid. Vi har ju i många år haft en natur utan rabies och det kan vi väl tacka östersjön för eftersom vattnet är en ganska bra gräns mot drabbade länder. Nu pratar man ju om att det kan komma in via norra finland med mårdhund, räv och varg. Med tanke på hur många hundar vi har i Sverige så ska man nog inte ta för lätt på det här med parasiter och sjukdommar som kan föras vidare via tamdjur.
Christa
CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 22:07) *
Halaj!

//T

Jag läste i en svensk dagstidning redan för 20 år sedan att i Tyskland äter man inte bär från skogen utan att koka dom. Sedan är det ju som Huggorm säger att endast en liten andel av människorna är ute i skogen.

Många får också i sig ägg utan att bli sjuka. Jag läste för ett tag sedan att barn med normalt immunförsvar i stort sett aldrig blir sjuka. De har hittat utläkta härdar av dvärgbandmask i människor som dött av andra orsaker.

Jag förstår att du inte vill tro att dvärgbandmask är något problem. Det är många som reagerar så. Det tråkiga är att myndigheterna valt att inte göra något för att hindra spridningen nu när det är möjligt. När risken att bli smittad är stor så är det för sent att stoppa eländet.

Den är mest spridd i alpområdet eftersom den sprids lättast där det är kallare. Det skulle vara intressant att veta om det finns något mer land med Sveriges klimat som varit smittat en längre tid att jämföra med.
Tapio
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 00:28) *
Det intressanta är väll hur många som drabbas av de som inte försöker undvika smittan? Bara en bråkdel av de där 700 miljonerna människor är ju regelbundet ute i naturen och rör sig

Halaj!

Jo, men om det nu smittar till människor via lösspringande tamdjur så borde skillnaden i exponering inte bli så stor. De djuren vistas ju i samma miljöer som de som inte springer till skogs.
Att det skulle smitta genom att en pulvriserad rävklutt skulle damma på bär via vinden är bara så absurt att hälften vore nog...

//T
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2012, 16:20) *
Det är ju faktiskt så att smittan sprids i naturen genom att räven kan smitta andra djur såsom hund, katt, lodjur, mårdhund eller sork, som sen i sin tur sprider den vidare.

Hur smittan sprids kan du läsa om här: http://www.fraga-veterinaren.se/ravens-dvargbandmask/

Ja så är det. Det var någon här som polisanmälde falska affischer om dvärbandmask och att det är vargen som är skyldig och försökte skapa panik. Varghatare så klart. Kommer inte ihåg vem.

Och man har haft den i Ryssland 100 år, ingen vet hur länge vi haft den i Sverige!
Mänskligheten har inte dött ut varken av ebola fågelvirus eller AIDS.........
Så du kan vara lugn, det finns ingen anledning till oro eller hysteri... naughty.gif

Det är mer intresserant hur det går med försöken att stoppa mårdhunden. Tror inte det lyckas heller, men troligen skjuter man upp det med ett antal år.
Myosotis
CITAT (Tapio @ 01-05-2012, 14:23) *
Att det skulle smitta genom att en pulvriserad rävklutt skulle damma på bär via vinden är bara så absurt att hälften vore nog...

Jag skulle bli jätteglad om någon har kommit fram till att det inte är så, då skulle man ju i princip kunna sluta oroa sig. Du har kanske en länk?
Christa
CITAT (Tapio @ 01-05-2012, 14:23) *
Halaj!

//T

Det är svårt att få fram information om hur smittan sprids så du som vet kanske kan berätta var det vetenskapliga underlaget finns.
dahla
Människor kan i undantagsfall också smittas med rävens dvärgbandmask. Detta sker genom att man får i sig maskägg via bär, svamp eller grönsaker som blivit nedsmutsade av smittad rävträck. Maskägg kan också finnas i pälsen på en smittad hund.

Parasiten utvecklas som en svulst i levern hos människa och kan också sprida sig i kroppen till andra organ med därtill hörande allvarliga symtom. I områden med många smittade rävar (främst Alpregionen) påvisas årligen omkring tio fall hos människa per miljon invånare. Problemet är alltså inte att många människor drabbas, utan att sjukdomen är mycket allvarlig och kräver ständig behandling av personer som smittas och i vissa fall levertransplantation. Ett annat problem är att infektionen vanligen inte upptäcks förrän efter många år, oftast ca 15 år.

Parasitäggen tål värme och kyla
Parasitäggen är mycket motståndskraftiga. De tål mycket lägre temperaturer än vanliga frysboxar (-20°C) och kan alltså övervintra i markerna och fortfarande vara smittfarliga för smågnagare och människa under lång tid. Äggen dör vid kokning och inom en vecka vid nedfrysning till -80°C (så kallad ultrafrys).

Rapport om åtgärder för att skydda folkhälsan

Den 15 juni 2011 lämnade Jordbruksverket och Socialstyrelsen en rapport till regeringen rörande rävens dvärgbandmask. SVA har som expertmyndighet bidragit med underlag till rapporten.

Förslag till åtgärder för att skydda folkhälsan med anledning av att rävens dvärgbandmask påvisats i Sverige (pdf).
Tapio
Halaj!

Klurigt, detta. Ditt inlägg är plankat från SVA, och det första stycket är ju oroande.

Men i PDF-filen från jordbruksverket, på sid 13 i länken står det:

CITAT
Publicerade studier har inte kunnat visa att bärplockning i skog innebär en ökad risk för smitta. Det bedöms att smittrisken är högst runt själva spillningen, som framför allt läggs på stigar och i mycket mindre utsträckning bland bärsnåren.
Osköljda jordgubbar har i en epidemiologisk studie påvisats som riskfaktor, medan man i andra studier dock inte har påvisat risk med vare sig jordgubbar, blåbär, tranbär, svamp, örter eller persilja.

Några studier har definierat ägandet av hund som en riskfaktor. Hundar som ofta får gå lösa kan dels äta sork och smittas av EM, dels rulla sig i rävträck och få ägg i pälsen.
Det var ju kul att se det på ”pränt” som jag också hade kommit fram till genom sunt förnuft.

Och en annan sak är väldigt besynnerlig: i resten av Europa tar man stenallvarligt på detta med masken, sägs det här. Men på sid 18:

CITAT
Den 1 januari 2012 ändras det gemensamma EU-regelverket för införsel av hundar och katter bl.a. genom att de tidigare tilläggskraven gällande avmaskning mot dvärgbandmask slopas för hund och katt som reser inom EU och från tredje land.

Va? Hur tänkte de där? Äschh, hela Europa är redan fullt med masken (35-65% av rävarna i vissa områden, sid 11) så lite till spelar ingen roll. Eller?

//T
Christa
CITAT (Tapio @ 03-05-2012, 19:59) *
Halaj!

Klurigt, detta. Ditt inlägg är plankat från SVA, och det första stycket är ju oroande.

Men i PDF-filen från jordbruksverket, på sid 13 i länken står det:

Det var ju kul att se det på ”pränt” som jag också hade kommit fram till genom sunt förnuft.

Och en annan sak är väldigt besynnerlig: i resten av Europa tar man stenallvarligt på detta med masken, sägs det här. Men på sid 18:
Va? Hur tänkte de där? Äschh, hela Europa är redan fullt med masken (35-65% av rävarna i vissa områden, sid 11) så lite till spelar ingen roll. Eller?

//T

Avmaskningtvånget gäller endast införsel av djur från ett smittat land till ett icke smittat. Svenska myndigheter hävdar därför att de inte får ha avmaskningstvång nu eftersom Sverige är smittat.

I det översta stycket skriver dom att bär inte borde vara någon risk eftersom räven skiter på stigen och inte bland bären. Vilket skitsnack!!! Det visar ju vilken nivå det dokumentet ligger på. Jag åt massor av lingon direkt från riset samma höst som den första smittade räven skjöts och jag har aldrig sett så mycket rävskit som då. Det stod ju på SVA´s hemsida att smittan inte fanns i Sverige så jag tänkte det var bäst att passa på att frossa i råa bär. Funderade dock en del på att det var så mycket rävskit bland bären.

De så kallade experernas formulering fick mig att fullständigt tappa förtroendet för vad de skriver. Att man sedan blir runtbollad utan att få svar när man ställer frågor gör inte saken bättre.

Att fastställa hur människor smittats när dom får symptom 5-15 år senare lär förståss vara mycket svårt.
kerstinbern
CITAT (Tapio @ 03-05-2012, 18:59) *
Halaj!

......

//T

Just det Sverige hade tidigare undantag från den fria rörligheten för hundar. Men när Sverige nu har parasiten här, och det bedöms omöjligt att utrota den så finns det ju inte längre någon anledning att ha undantag. De EU-länder som fortfarande är smittfria (Finland, Strobritannien, Malta) har fortfarande undantag, så den som reser till Finland (eller Norge) med en hund måste nu avmaska den.
Tapio
CITAT (kerstinbern @ 03-05-2012, 20:41) *
Just det Sverige hade tidigare undantag från den fria rörligheten för hundar. Men när Sverige nu har parasiten här, och det bedöms omöjligt att utrota den så finns det ju inte längre någon anledning att ha undantag. De EU-länder som fortfarande är smittfria (Finland, Strobritannien, Malta) har fortfarande undantag, så den som reser till Finland (eller Norge) med en hund måste nu avmaska den.

Halaj!

Jo, så stod det i pdf:en: ni kan få ha kvar ert undantag om ni kan uppvisa en plan för att utrota masken.
Det kan Sverige inte. så undantaget/krav bort.

//T
Christa
CITAT (Tapio @ 03-05-2012, 21:19) *
Halaj!

Jo, så stod det i pdf:en: ni kan få ha kvar ert undantag om ni kan uppvisa en plan för att utrota masken.
Det kan Sverige inte. så undantaget/krav bort.

//T

Det är verkligen bedrövligt att dom inte ens försökte. Ingen myndighet eller person eller expertgrupp har satt sig in i frågan.

Ändå tar de ett beslut som kommer att sänka livskvaliten för en stor del av Sveriges befolkning. Det har för övrigt redan gjort det för vi har slutat att plocka bär, vi sitter inte på marken i skogen, vi särbehandlar våra stövlar osv.

Vi borde ställa politerna mot väggen och var finns massmedia?

Det konstiga är att INNAN vi fick hit smittan så skulle det i princip vara katastrof om vi fick hit den men nu när vi fått den så är det inte så farligt längre...
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 03-05-2012, 21:44) *
Det är verkligen bedrövligt att dom inte ens försökte. Ingen myndighet eller person eller expertgrupp har satt sig in i frågan.

Ändå tar de ett beslut som kommer att sänka livskvaliten för en stor del av Sveriges befolkning. Det har för övrigt redan gjort det för vi har slutat att plocka bär, vi sitter inte på marken i skogen, vi särbehandlar våra stövlar osv.

Vi borde ställa politerna mot väggen och var finns massmedia?

Det konstiga är att INNAN vi fick hit smittan så skulle det i princip vara katastrof om vi fick hit den men nu när vi fått den så är det inte så farligt längre...

"Vi"? Jag har inte ändrat mitt beteende, det krävs mycket mer smittade rävar för det.
dahla

Jodå, jägarorganisationerna har allt satt sig in i frågan men då var det ingen som ville lyssna.
sparvuggla
Det har för övrigt redan gjort det för vi har slutat att plocka bär, vi sitter inte på marken i skogen, vi särbehandlar våra stövlar osv.

Man slutar aldrig förvånas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon