Hej!
Jag och min sambo ska flytta från lägenhet till hus i sommar och vi har tillgång till trädgården redan nu. Jag har växt upp med min gammelfarfars trädgård med massor av olika blommor och vill själv försöka lyckas med en fin trädgård. Så lite nybörjartips tas tacksamt emot.

Trädgården har två blomland som är helt igenväxta av sly. Det finns även en köksträdgård som även den är igenväxt. Jag har nu jordgubbar och smultron som jag kommer att plantera någonstans i trädgården och vill även ha dill, gräslök och lite sånt.

Det jag vill ha mest hjälp med här är vad det finns för blommor som inte luktar alltför mycket, helst doftfria. Detta eftersom min mamma är doftöverkänslig och jag vill att vi ska kunna sitta ute då det är fint väder utan att hon ska må dåligt.

Vill även ha tips på växter/blommor som är fina att ha i amplar (även dem doftfria eller med lite doft).

Är det något speciellt jag ska tänka på med den nya trädgården? Ser här på forumet att man ska ta del lugn i början för att se vad som kommer upp i landen, men här vet vi att det inte finns mer än sly och ogräs.

Tacksam för svar!