batski
Är det nån idé att odla smultron i en balkonglåda av plast, eller kommer de att frysa ihjäl under vintern?
solstickan98
Hej Batski,
jag kan inte garantera dig något men de smultron som jag glömde bort att jag planterat i höstas, och därför glömde ute över vintern (i små små tunna planteringskrukor av plast) spirar nu som bara den. Snacka om förlåtande växter, tycker att alla borde vara lite mer så =)

Jag bor i zon 3-4 och de stod mot husväggen hela vintern så det skyddade väl lite antar jag.
batski
Det låter bra biggrin.gif
Kryddan03
Jag har haft vanliga månadssmultron i över tio år i en plastampel av mellanstor modell (typ sådan de brukar sälja penséer i nu på våren) och de verkar klara allt. Tar ner den på hösten och ställer den närmast väggen bara. Bor i och för sig i zon II med en söderterrass så det ligger nog mer någonstans mellan zon I och Zon II i mikroklimat.
batski
CITAT (Kryddan03 @ 30-04-2012, 20:40) *
Jag har haft vanliga månadssmultron i över tio år i en plastampel av mellanstor modell (typ sådan de brukar sälja penséer i nu på våren) och de verkar klara allt. Tar ner den på hösten och ställer den närmast väggen bara. Bor i och för sig i zon II med en söderterrass så det ligger nog mer någonstans mellan zon I och Zon II i mikroklimat.

De verkar tåliga iaf smile.gif Nu funderar jag bara på var jag ska ha dem och en del andra växter.. Har insett att jag inte skulle få plats med allt som jag hade tänkt mig så nu är det lite beslutsångest unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon