Full version: Grönsaker i växthus
asali
Är de dumt att odla vissa grönsaker i växthus?
Vi har två stora växthus på tomten som jag inte kommer att hinna fylla. Eftersom vi just flyttat så har jag inte hunnit dra upp något mer än tomat nästan, jag satte gurka, melon och majs för ca 1 v sen (vi bor i zon 4) men de lär väl inte hinna bli något är jag rädd.
Hur som helst så känns de trist att de ska stå tomt så då undrar jag om man kanske kan så morot, lök, sallad, bönor och annat där? kålväxter känns dumt eftersom jag inte kommer att klara mig undan kålfjärilar och dyl ändå och jag vill inte ge dom en frizon där inne i värmen.
Är de något annat som bara är dumt att plantera där inne?
Anja Danmark
Alle de varmekrævende ting som melon, græsker (pumpa), squash og bønner vil trives fint i drivhuset.

Jeg tror ikke, at løg og salat vil trives i varmen - gulerødder/morötter kan du så en række af hver 14 dag til helt hen i slutningen af juli. De sidste vil kunne høstes ind i december måned - alt efter vejret.

Og ellers kan du jo eksperimentere med det, du nu har lyst til smile.gif

Men det vil kræve en masse vanding - har du mulighed for det?
asali
Ja jag tror jag kommer att kunna sköta vattning hela sommaren annars får jag anställa vattnare smile.gif.
Idag petade jag ner bondbönor och jag ska nog som du säger testa lite olika grejer i år eftersom jag har plats och inte har haft tid att förså så mycke annat som jag i fortsättningen ska göra:)
katah
Gurkan, melon och pumpor kommer du hinna med gott och väl!

Lite senare på sommaren i slutet av juli-augusti- september kan du så mängder av asiatiska bladgrönsaker,
De gillar vår svala höst och växthuset ger ju skydd mot frostnätter långt in i hösten.
Det finns även vintersallad att odla.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon