Full version: Avocado
djur7
Hej!
Är det någon som vet hur jag skall göra med min avocado den är ca 1 år.Det är blad på toppen 7 st och ett till på väg skall den toppas eller ? för att förgrena sig.
Tacksam för svar.
CillaM
Avocado tar inte illa upp om du beskär den. Det bästa vore om du kunde ta en bild och lägga upp här så kan man bättre se hur du ska göra. Jag har en stor avocado, inte hemma hos mig men hos mamma, vilket gör att den nu är troligen hennes, men den tog vi ut i växthuset några år på raken på sommaren o den växte så den knakade vilket betydde att vi var tvungna att beskära den radikalt. Den tog sig hur fint som helst, men, det berodde på att den stod i växthus. Nu är den så stor att jag inte orkar flytta den, det går naturligtvis, men jag har så många andra växter som måste flyttas o tas hand om.
Bassam
Hej 

naturligtvis när växte lång med många blad
på toppen, det betyder att växter saknas ljus.

H.Bassam 
djur7
CITAT (CillaM @ 30-04-2012, 23:39) *
Avocado tar inte illa upp om du beskär den. Det bästa vore om du kunde ta en bild och lägga upp här så kan man bättre se hur du ska göra. Jag har en stor avocado, inte hemma hos mig men hos mamma, vilket gör att den nu är troligen hennes, men den tog vi ut i växthuset några år på raken på sommaren o den växte så den knakade vilket betydde att vi var tvungna att beskära den radikalt. Den tog sig hur fint som helst, men, det berodde på att den stod i växthus. Nu är den så stor att jag inte orkar flytta den, det går naturligtvis, men jag har så många andra växter som måste flyttas o tas hand om.

Jag lägger in bild på avocadon här
djur7
JAg får det inte att funka nu att ladda upp bid prövar igen imorg
Woodii
CITAT (djur7 @ 01-05-2012, 21:44) *
JAg får det inte att funka nu att ladda upp bid prövar igen imorg

Verkar vara något fel på forumet, jag lyckas inte heller ladda upp bilder nu, försökte nyss i en annan tråd.

Jag har också en ettårig avokado och precis samma fundering faktiskt!
Woodii
BUMP!

Eftersom jag fortfarande undrar samma sak som ts... Här är en bild på min avokado, den är 40 cm från jordyta till topp.[attachment=71080:P6270081.JPG]

Skulle gärna vilja att den blev lite mer förgrenad och trädaktig i "kronan", ska man kapa av den då? Var? Tycker att "stammen" är ganska lagom hög som den är nu.

Vill den stå ute på somrarna? Vill den stå svalt på vintern? Eller trivs den bättre i rumstemperatur året om?
CillaM
Den ser ju riktigt fin o frisk ut! Vänta ett år innan du börjar beskära den eller toppa den, då kommer den garanterat skuta nya skott uppöver. Jag hade den ute i växthuset tills den blev för stor att flytta till slut, nu står den på samma plats året runt. Ljust innebär det, året runt, gärna svalare under vintertid. Jag beskär flera gånger om året beroende på hur grenar växer "fel". Ge näring under vår och sommarhalvåret, regelbundet. Mindre näring under höst o vinter. O vattna underifrån, så att rötterna får vattnet först, då blir det en stadigare planta.
Woodii
Tack för tipsen! Jo, den ser pigg ut, så jag är lite extra rädd att sabba den, vågar knappt göra något med den... blush.gif Det var dessutom den enda kärnan jag lyckades få att gro (jag petade ner den hos en palm, glömde bort krukan i ett uthus utan vattning eller nåt, sedan ryckte jag upp den när den grott för jag trodde det var ogräs). Men den har varit snäll och lättskött hittills.

Ljust och svalt på vintern, då kanske den gillar verandan, där är 5-10 grader på vintern. Tål den full sol tro?

Vill de stå trångt eller rymligt?

Förresten, hur stor är din?
CillaM
Jag blev nästan lite chockad nu när jag var o mätte min avokado. Har inte tänkt på hur hög den egentligen här för den står på en pall. 192 cm hög. blush.gif
Woodii
CITAT (CillaM @ 03-07-2012, 16:40) *
192 cm hög. blush.gif

Häftigt! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon