pleximaster
Klockan är 8 på morgonen 1 maj
Vindstilla klarblå himmel redan 14 grader varmt. Har burit ut växter ur orangeriet. Alla mina Afrikas blå liljor har knopp och några blommar redan. Igår åkte alla dahlier ner i backen! Det blir sommar i år också! Ikväll sjunger Lunds Studentsångare in våren! (jag är själv med) Sen är det dax!

Plexi
oliv
Lyckost som har blommande agapanthus! Jag har också ställt ut min men den har inga knoppar än (tror jag, har inte kollat så noga). Hur varmt har du i ditt orangeri? Min får stå i 8 grader.
Förra året kom två stänglar. Jag hoppas att det ska gå lika bra i år. Tidigare har jag lyckats med att inte få några blommor alls, tills jag läste att jag inte ska gödsla. I alla fall på ett tag kanske, vi får se hur det går för mig i år.
Bassam
Hej

gödslar som innehåller mera kväve, det är orsak till att får
lite blommor ibland vi får inga blommor

H.Bassam
pleximaster
Jag har haft runt 10 grader i orangeriet, men lite stödljus. Mina har dock blivit lite svedda av solen nu när de kom ut men jag har inte möjlighet att bära alla 10 jättekrukor fram och tillbaka.

Gödning de vill gäna ha för att blomma, jag ger dem flytande gödning. Afrikas blå kan föröka sig med frön (blommor) eller vegetativt (delar sig själv). har de plats att bre ut sig (som gott om plats i krukan gör de hellre det än att blomma). Således behöver de stressas lite med trånga krukor för att blomma rikligt, de behöver dock näring för att blomma. Det är därför jag ger dem flytande näring då det är svårt att applicera tex kogödsel i en övertrång kruka...

plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon