KRT
Funderar på detta med avhärdning av växter, och inser att jag inte vill chansa wink.gif
Att det är en chock för växterna att komma inifrån lysrörsbelysning och ut i direkt solljus förstår jag - men om man tar omvägen via ett uterum? Eller från ett uterum med kanalplasttak till ett växthus med glastak? Eller från ett växthus till utomhus?
Någon som har några enkla regler eller tips man kan hålla sig till???
rosita
Av erfarenhet så vet jag att de flesta växter kan bli brända av solen, men också skadade av blåsten. Jag har växterna i växthus, men avhärdar ändå 5-10 dagar innan jag planterar ut dem. Sedan skuggar jag en del av dem med väv i början om det är riktigt soligt.
KRT
Du menar alltså att ett kanalplast- eller glastak inte skyddar tillräckligt och man måste gradvis vänja dem vid utomhus?
Egorina
Jag har mina sommarblommor i växthus av kanalplast och har alltid planterat ut dom i krukor direkt utan att avhärda, det har inte varit några problem. Men vågar ändå inte säga att du kan göra så, du kan ju pröva dig fram med någon enstaka blomma och se om det lyckas.

Jag bor i zon 3-4
Gåsis
Solen ute, utan glas eller plast ivägen, är stark för små växter. Bäst är om de sakta får vänja sig vid fullt solljus. Varför har du plantorna inne under lysrör om du har både växthus o uterum? Eller är du inte säker på det håller nog varmt där? Jag tror förresten att skockorna har klarat vintern, de jag lämnade kvar av den rikedomen!

/Åsa
Huggorm
Glas släpper inte igenom UV-strålning av vissa våglängder, och jag antar att det är samma med kanalplast. Alltså blir det en chock för växter att komma ut i riktigt solljus och få känna på det ultravioletta. Detta ljus är starkt, det är ju som bekant detta som ger människor solbränna.

Jag avhärdar också på altanen där det är plasttak. Men det kommer en massa ljus från sidorna, så jag hoppas det skall bli lagom. Mulna dagar går det fint att sätta ut under bar himmel.
KRT
Jag har faktiskt inget uterum (men mina föräldrar har wink.gif ) och fram till för ca 5 h sedan hade jag inget växthus heller.... Mina växter står alltså inne under lysrör, när de blir för stora får de bo i föräldrarnas uterum, med matt kanalplast-tak, och nu eftersom jag har fått upp växthuset ska de får bo i det (glastak).

Det jag funderade på var väl egentligen att man säger att vanliga fönster stoppar mycket ljus - och hur är detta i relation till kanalplast och enkelglas.... Om det är UV-strålningen som bränner växter, och i så fall hur mycket av den som släpps igenom enkelglas och/eller kanalplast smile.gif

Tänkte också lite på om man kunde tagit en genväg och sluppit täcka/skugga växter om man sätter dem i växthus - men det verkar alltså inte så?

Kul att de överlevde Gåsis tummenupp.gif fick du smakat på dem också?
Alexander-VG-zon3
Lata sättet är ju att sätta ut planterna på plats och sen täcka med vit fiberduk (skyddar bra mot solen) ha dom i krukor så man kan flytta in vid frost eller vänta tills det säkert är frostfritt.
CillaM
I västhuset brukar jag ställa de absolut känsligaste på golvet/marken så att de får ljus men ingen stark sol. Annars går det bra att täcka med en tunn fiberduk för att skydda mot solen.
Huggorm
Hur är det med de här nätterna när det kanske går ner till 3-4+, tål växterna det om de bott inne i värmen flera månader?
Alexander-VG-zon3
Det beror ju på vilka växter det handlar om också, än sålänge har jag dock aldrig förlorat en växt när det varit +1c +5c av sånt som jag har under avhärdning som varit inne i värme i lägenhet och då gäller det allt från frösådder (sommarblommor, grönsaker, träd/buskar) till större växter. Sol och frost har dödat mer för mig. Det som kan döda när det är svalt är att man vattnar för mycket och växten ruttnar.

Väldigt tropiskaväxter och dom typiska känsliga köksväxterna kan få skador när det går under +10c/+5c men dör gör dom sällan.
Huggorm
Det är främst min äkta kastanj jag tänker på, den står i tio liters kruka och är jobbig att bära in och ut. Men då får den nog stå ute i natt.

Natten mellan lördag och söndag blir det frost, det verkar alltid bli någon plötslig frostnatt långt in i maj när allt känsligt hunnit slå ut mad.gif
Alexander-VG-zon3
Såpass härdigt träd hade jag haft ute sen länge även på nätterna och om det har vaknat bara ta in vid frost, hade inte alls orkat bära ut och in om det varit frostfritt på nätterna. det gör jag aldrig med växterna förutom vid frostrisk. Tidigare jag tar ut desto mer får jag dock bära ut och in. Men det behövs lite svala nätter för att dom ska avhärdas. Gäller kanske främst träd och buskar.

Jag tar ut mycket känsligare träd än så ute tidigt, bland annat japansk mispel började jag avhärda i mars, efter någon vecka tålde den även lite vårfrost på nätterna (fast den hade ny tillväxt så hade den hunnit ändra sig, hade jag tat ut den senare tror jag inte den hade klarat vårfrost), dock tog jag in den vid påskkylan och sen ut igen.

Här visar dom 0grader, och förra året hade jag nästan allt ute och det blev under -3c den 4maj hade även chili ute i drivbänk, konstigt nog tog det inte så hårt som jag trodde även om det blev skador på många känsliga växter. Men det återhämtade sig igen. Det som är positivt vid sena frostnätter är att dom är ganska kortvariga kanske bara någon timme på morgonen som det blir frost vid den tiden på året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon