Jag tror att det viktigaste är att könna efter vad du lägger mest tid på, och vad som orsakar mest bekymmer. t.ex arbete med händer över axelhöjd, svårt att greppa och hålla grova redskap osv.
Nu vet jag inte vilken omfattning du har på trädgårdsarbetet, men för mig så är nog jordfräsen bland de viktigaste redskapen. En omgång med den gamla skulle ha skakat mig sönder och samman efter en liten stunds användning Det skulle ha tagit någon vecka att återhämta sig från.
Den nya Husqvarnan är betydligt snällare och jag kan lätt använda den ett någon timme med enbart lite värk i händerna och fingrarna, men inte i axlar, armbågar, rygg, som den förra.
Med häcksax, så beror ju allt ifrån vilken omfattning och ekonomi.
Eldriven - nät eller batteri, vs bensinare?
Här är en länk till ett test, som dock kostar 35kr att ladda ner(har inte läst det själv):
http://gds.se/verktyg/test-av-eldrivna-haecksaxarStihl och tanaka-numera hitachi har fina bensindrivna varianter på c:a 5kg, vilket är jämfört med en stiga på 7kg. En eldriven väger dock c:a 2.5 kg, så titta helst på nät-batteridrivna om du vill ha en lätt häcksax.