LaPaloma
Jag håller på att få rejäl värk i händer och armar och har börjat tänka till lite angående mina trädgårdsredskap. Många trädgårdsredskap är för tunga och otympliga för mig. Skulle behöva lite mer ergonomiska och lätthanterliga för att sluta med trädgårdsarbetet kommer att bli väldigt svårt.

Ni som har värk i händer och armar - vilka trädgårdsredskap underlättar ert trädgårdsarbete? Berätta!

Häcksax står på min inköpslista och jag behöver en lätt och greppbar sådan. Är det någon som har ett tips på det?

Peztis
Det är som du själv är inne på - man behöver lätta verktyg! Ja, om det inte är typ spett och liknande där man behöver tyngden...

Jag fick en ny grep förra året och jisses vilken skillnad mot min gamla! Samma sak med spaden jag fick samtidigt (födelsedagspresent).
Sne4
Jag tror att det viktigaste är att könna efter vad du lägger mest tid på, och vad som orsakar mest bekymmer. t.ex arbete med händer över axelhöjd, svårt att greppa och hålla grova redskap osv.

Nu vet jag inte vilken omfattning du har på trädgårdsarbetet, men för mig så är nog jordfräsen bland de viktigaste redskapen. En omgång med den gamla skulle ha skakat mig sönder och samman efter en liten stunds användning Det skulle ha tagit någon vecka att återhämta sig från.

Den nya Husqvarnan är betydligt snällare och jag kan lätt använda den ett någon timme med enbart lite värk i händerna och fingrarna, men inte i axlar, armbågar, rygg, som den förra.

Med häcksax, så beror ju allt ifrån vilken omfattning och ekonomi.
Eldriven - nät eller batteri, vs bensinare?
Här är en länk till ett test, som dock kostar 35kr att ladda ner(har inte läst det själv):
http://gds.se/verktyg/test-av-eldrivna-haecksaxar
Stihl och tanaka-numera hitachi har fina bensindrivna varianter på c:a 5kg, vilket är jämfört med en stiga på 7kg. En eldriven väger dock c:a 2.5 kg, så titta helst på nät-batteridrivna om du vill ha en lätt häcksax.
Natur liv
Det finns japanska trädgårdsredskap med halvlånga skaft. Lätta att arbeta med och man slipper hålla upp onödig tyngd från för långa skaft. Jag har ett par redskap för ogräsrensning och vill själv hitta fler eftersom mina fingrar, handleder och axlar inte längre kan bära samma tyngder som tidigare. Om ni vet var man kan köpa dem, så tipsa gärna!
kerstin z5-6
markrosjärnet från Fiskars..underbart redskap
malcolm
Laddningsbara häcksaxar och kantklippare är betydligt mer lätthanterliga än sladd- eller bensindivna dito. se till att det är Lithiumbatterier bara.
mullkärringen
Det mest oumbärliga jag har är pirran som jag kör tunga krukor, jordsäckar, sten, rabattslipers osv på.
Peztis
Mullkärringen, bra tips! Att jag inte tänkt på det utan baxar upp allt i skottkärran i st för att använda pirran som mest bara står där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon