|
Full version: Hittat lårben!
Har fått förslag på gädda. Så länge det inte är människa kan det gott vara gädda... Nej men seriöst. Kan det vara älg? För jag hoppas sannerligen att det inte är människa. Uppsakttar längden till någonstans mellan 40-50 cm.
kheta09
01-05-2012, 19:13
Jag tror att det är älg. Människans lårben ser annorlunda ut.
Tycker det ser väldigt hårigt ut på sina ställen så är det inte en björnhona à la mig så är det nog en älg.
För några år sen var jag på promenad och hunden sniffade till sig nåt som låg i påse, väl tillslutet, i 2 påsar. Ben och kött, fy fan, ringde polisen som åkte upp o kollade. Ingen döing i mänsklig skepnad men likväl tyvärr ett jaktbrott, ett rådjur, som jägarna inte visste vad de skulle göra av med resterna
Jag visste inte att håret på älgar satt fast i benen. Usch vad läskigt att hitta sådana påsar...
En bra fråga för Jourhavande Biolog.
Huggorm
01-05-2012, 20:28
Det kan vara ett koben också, som en räv varit och plockat hos någon bonde som slaktat. Men du kan jämföra med älgskelettet här: http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resul...sp?nr=GNM_258_1
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 21:28)  Det kan vara ett koben också, som en räv varit och plockat hos någon bonde som slaktat. Men du kan jämföra med älgskelettet här: http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resul...sp?nr=GNM_258_1Tror du räven får med sig tre delar på samma ställe då? Det ligger en bondgård ett par kilometer bort i för sig, men de har nog bara mjölkkor. Slaktar man mjölkkor hemma? Det är en som påstår att benet är för litet (jägarfru) för att vara älg med om jag jämför med din bild så tycker jag nog inte att det verkar som att älgbenen är så mycket grövre än det jag hittade. Om man då antar att alla tre benen i ett älgben är ca 45 cm så blir ju benet 135 långt. En älg är mellan 150-170cm hög i mank enligt wiki, då verkar det stämma ganska bra? Har fått förslag på Kronhjort också. De är 120-150 höga i mank.
CITAT (Azur @ 01-05-2012, 21:24)  En bra fråga för Jourhavande Biolog. Tack! Där ska jag fråga.
Fast det kan ju ha varit en yngre älg också...
Huggorm
01-05-2012, 21:04
Det kan ju vara en älgkalv också, om det verkar litet.
Där finns ju även en ryggkota, men vad är det sista benet för något?
Ja ryggkota är det nog! Trodde det var nån knäled eller nåt.  Det lilla benet har jag ingen aning om. Det kan ju vara av också. Rörde inte benen alls. Hunden nosade bara lite och var sen helt ointresserad. Konstiga hund. Ska kanske tillbaka imorgon och kolla närmare. Kanske ligger det ett lik i skogen.
Huggorm
01-05-2012, 21:19
Kolla runt lite, det kan ligga mer ben i närheten som är lättare att identifiera. Skallen kanske finns till och med.
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:19)  Kolla runt lite, det kan ligga mer ben i närheten som är lättare att identifiera. Skallen kanske finns till och med. Ja, ska göra det. Inte för att det har någon livsviktig betydelse men det skulle vara roligt att veta vad det är för ben.
kheta09
02-05-2012, 07:49
CITAT (Anma @ 01-05-2012, 22:13)  Ja ryggkota är det nog! Trodde det var nån knäled eller nåt.  Det lilla benet har jag ingen aning om. Det kan ju vara av också. Rörde inte benen alls. Hunden nosade bara lite och var sen helt ointresserad. Konstiga hund. Ska kanske tillbaka imorgon och kolla närmare. Kanske ligger det ett lik i skogen.  Jaa..det är konstig hund du har. Mina hade blivit överlyckliga och MBL:at sig till att få ta med benen hem. :0))
Har fått svar från Naturhistoriska.
"Nu har jag hört med Daniela Kalthoff som är intendent i vår bensamling. Det är delar av bakbenet och fotleden från ett större partåigt hovdjur (typ hjortar, älgar), men går tyvärr inte att artbestämma benen från bilden."
Det var snabbt svarat.
Inte var det ryggkota heller, utan en fotled.
Det där är väl inget lårben? Tippar på tibia. Det lilla runda ser ut som talus, rullbenet, och så är det väl calcaneus, hälbenet. De sitter i hasleden, så här: http://www.vet.k-state.edu/depts/ap/facult...arsusmedial.jpg(Bilden föreställer en hästled men det är samma princip på nöt och älgar)
CITAT (Woodii @ 02-05-2012, 20:29)  Det där är väl inget lårben? Tippar på tibia. Det lilla runda ser ut som talus, rullbenet, och så är det väl calcaneus, hälbenet. De sitter i hasleden, så här: http://www.vet.k-state.edu/depts/ap/facult...arsusmedial.jpg(Bilden föreställer en hästled men det är samma princip på nöt och älgar) Ben som ben. Jag är ingen benexpert och gissade därför på lårben när jag startade tråden. Det är delar av bakbenet och fotleden från ett större partåigt hovdjur svarade experten. Det räcker gott så åt mig. Har varit där idag och sparkat på benen. Den korta delen är mycket tjockare än vad den ser ut på bilden och den var dessutom avsågad. Slaktrester efter jaktslakt mao.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|