AnniiPannii
Har två jätte höga tallar på mina tomt! Det roliga med tallar är ju att de bara har barr långt däruppe där man inte ser, resten är kal. Dent är gaska gamla träd vi pratar om med så stammen är inte för rolig. Nu är det så att de står precis vid min entré vilket är jätte trist! sad.gif
Finns det någon klätterväxt mna kan plantera som kan klättra ganska högt på stammen (ej klematis.
Med tanke på att det är sur jord så hade jag hoppats på någon tålig planta smile.gif Det växer en massa rohodedendron runt om så inga kalkälskande växter alls! smile.gif
Några tips?

Tack för svar! Anna
Huggorm
Pipranka (Aristolochia macrophylla) är ju det optimala för att täcka en kal trädstam, men de tycker nog inte om ifall det är väldigt sur jord
CillaM
Vildvin är väldigt fin i tallar har jag sett på flera håll. På tidig höst så lyser vinet helt otroligt starkt med den vackra barken från tallen som fond.
Bengt i Särö
]
CITAT (AnniiPannii @ 01-05-2012, 21:08) *
Har två jätte höga tallar på mina tomt! Det roliga med tallar är ju att de bara har barr långt däruppe där man inte ser, resten är kal. Dent är gaska gamla träd vi pratar om med så stammen är inte för rolig. Nu är det så att de står precis vid min entré vilket är jätte trist! sad.gif
Finns det någon klätterväxt mna kan plantera som kan klättra ganska högt på stammen (ej klematis.
Med tanke på att det är sur jord så hade jag hoppats på någon tålig planta smile.gif Det växer en massa rohodedendron runt om så inga kalkälskande växter alls! smile.gif
Några tips?

Tack för svar! Anna

Hej Anna.
Hydrangea petrolaris (Klättrehortensia) tycker om fuktig mark,var det ett tipps[attachment=69659:Dscn0052.jpg]
Dålig bild.
AnniiPannii
CITAT (Bengt i Särö @ 02-05-2012, 00:41) *
]

Hej Anna.
Hydrangea petrolaris (Klättrehortensia) tycker om fuktig mark,var det ett tipps[attachment=69659:Dscn0052.jpg]
Dålig bild.

Tar den jätte lång tid på sig? har hört att hortensiqan kan vara lite knepig med var och hur den vill stå..
josohl
Jag har försökt med lite olika växter att klättra i mina tallar, storblommig klematis har inte velat ta sig alls, klätterstormhatt överlever men blir inte något att skryta med.
Däremot kan jag rekommendera vitalba-klematis 'summer snow' som blir helt spektakulär! Klättrar bra själv också när det blivit lite större så man behöver inte böka med nät eller dyl högt upp på stammen.

Ops, såg sen att du INTE ville ha klematis! Jag har dock inte fixat nåt med jorden för 'summer snow' clematisen, den står dessutom precis bredvid min rhoddis-plantering så den verkar inte vara så petig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon