Full version: Stinkade växter!
Hasse_h
Nån som har tips på nån stinkande växt passar i zon 3-4? Ettårig, perenn eller buske eller vad som helst? Den ska helst lukta rejält illa hela sommarperioden maj-augusti/september.
AnniiPannii
CITAT (Hasse_h @ 02-05-2012, 11:51) *
Nån som har tips på nån stinkande växt passar i zon 3-4? Ettårig, perenn eller buske eller vad som helst? Den ska helst lukta rejält illa hela sommarperioden maj-augusti/september.

haha varför vill du ha en stinkande växt? (va tvungen att fråga tongue.gif)
Skunkalla luktar fy satan!
HelénE
CITAT (AnniiPannii @ 03-05-2012, 09:04) *

Ja det undrar jag också?

Men jag har nån sorts svamp som ploppar upp varje sommar utanför snickarboden och som när dne förmultnar luktar som lik. Vet i tusan vad det är för sort, men du är välkommen att hämta den när den dyker upp nästa gång. biggrin.gif

Helén
Hasse_h
CITAT (AnniiPannii @ 03-05-2012, 09:04) *

Verkade ju lovande först, men den verkar tydligen behöva rejält fuktigt. Den tänkta växtplatsen är ganska torr.

CITAT (HelénE @ 03-05-2012, 20:57) *
Ja det undrar jag också?

Men jag har nån sorts svamp som ploppar upp varje sommar utanför snickarboden och som när dne förmultnar luktar som lik. Vet i tusan vad det är för sort, men du är välkommen att hämta den när den dyker upp nästa gång. biggrin.gif

Helén

Liksvamp kanske? Den luktar verkligen död. Men tror inte att det är enkelt att flytta sådana.

Ja, frågan kanske verkar lite underlig. Jag behöver helt enkelt en växt till ena hörnet i min trädgård som stinker riktigt illa så tvåbenta varelser med astmatiska besvär och som brukar uppehålla sig där på andra sidan tomtgränsen tycker det är obehagligt att sitta och glo rakt in på vår altan när de tvingas dra in "dofterna". Simple as that. ranting.gif
Bee
Är det inte enklare att sätta upp humle (snabbväxande och hyfsat tätt) eller björnbär (taggigt och blir oxå hyfsat tätt) ?
Det är en fiffig idé att plantera växter vissa grannar inte tål men tänk på att du och din familj skall kunna vistas där oxå smile.gif
Hasse_h
CITAT (Bee @ 03-05-2012, 21:48) *
Är det inte enklare att sätta upp humle (snabbväxande och hyfsat tätt) eller björnbär (taggigt och blir oxå hyfsat tätt) ?
Det är en fiffig idé att plantera växter vissa grannar inte tål men tänk på att du och din familj skall kunna vistas där oxå smile.gif

Pga höjdskillnader mellan tomterna i det aktuella hörnet så behöver eventuella klätterväxter med spaljéer vara minst 4 meter höga, skulle nog se extremt märkligt ut.

Ja, ligger vinden på fel så blir det ju inte så kul. Men det kan det nästan vara värt, det är INTE kul att inte kunna vistas på sin egen uteplats utan att ha de nyfikna blickarna på sig. Fast starkt väldoftande skulle nog funka också vid närmare eftertanke, bondsyrén kanske. Lite begränsad doftperiod bara, kanske kompletterat med hägg som täcker upp veckorna innan, och nånting mer som doftar starkt under juli?
hattstugan

Planterar du den hederliga Bondsyrenen så kan den med tiden bli många meter hög och blir ordentligt tät också!!
Trevligare än "stinkbomber" till växter som kan förpesta eran utevistelse med!
Peztis
Kaprifol kan också lukta mycket.

Fast å andra sidan, har de någon annan plats att sitta på? De kanske inte har så mycket val och/eller inte tänker på att ni uppleveer det som besvärande?

Ibalnd är det ju svårt men att prata med folk brukar ju lösa en del problem.
Hasse_h
CITAT (hattstugan @ 03-05-2012, 23:20) *
Planterar du den hederliga Bondsyrenen så kan den med tiden bli många meter hög och blir ordentligt tät också!!
Trevligare än "stinkbomber" till växter som kan förpesta eran utevistelse med!

Ja, det kommer nog bli en bondsyrén till att börja med.

CITAT (Peztis @ 04-05-2012, 12:21) *
Kaprifol kan också lukta mycket.

Fast å andra sidan, har de någon annan plats att sitta på? De kanske inte har så mycket val och/eller inte tänker på att ni uppleveer det som besvärande?

Ibalnd är det ju svårt men att prata med folk brukar ju lösa en del problem.

Ja, de har både balkong och uteplats som hänger ihop med deras hus, men det räckte tydligen inte utan de var tvungna att bygga en fristående plattform där de kan sitta och hålla koll inte bara på oss utan också på ytterligare två fastigheter. Själva syftet med att uppehålla sig där är att övervaka sina grannar, finns inget annat. Möjligheten att diskutera problemet finns inte, det har provats innan men det går inte med en rättshaverist med omättligt kontrollbehov. Det en lång pågående historia som inte jag tänker dra här då de rättsliga kvarnarna inte malt färdigt.
Peztis
Ah ok!

Ibland är det skönt att ha en åker intill så som vi har det! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon