H Anders
Vi skulle vilja förbättra de dränerande egenskaperna på vår gräsmatta. Samtidigt behöver vi jämna ut en del gropar efter buskar och annat.
Metoden enligt Nils Åkerstedt med sand i ett 1 cm tjockt lager, med upp till 10 cm för att fylla igen ojämnheter låter bra i teorin. Jag undrar om någon provat?
Fraktionen 2-8 mm som han rekommenderar är rätt grov sand, på gränsen till grus. Blir gräsmattan bra av det?

http://www.naturochtradgard.se/boken_om_ma...ning_kap12.html

Tacksam för att få ta del av andras erfarenheter.
H Anders
Tillägg: Vår lokala leverantör har fraktionen 2-8, men av krossgrus. Det är tydligen det som används vid halkbekämpning av vägarna hos oss vintertid.
Jag inbillar mig att det kan ha betydelse av hur det upplevs när man sprider ut det på gräsmattan. Krossgruset är ganska vasst.
RibesRubusVitis
Fast om man har fet lera i botten, som jag själv på kolonin, kan väl knappast dräneringen bli bättre av en centimeter sand ovanpå? Jag kan tänka mig att det underlättar om man luftar med grep, som när man bekämpar mossa. Lyft rejält så att torvan börjar släppa, sedan kan man kratta ner grus och kompost i öppningarna som bildats.
H Anders
Jag har inte lera, snarare mo och mjäla, så jag är inte så orolig över att det ska bli hårt.

Ingen som provat?

Vilka fraktioner använde ni? Hur blev det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon