Full version: Namn på min perenn?
Synnöve
Hej alla växtkunniga!
Jag har fått en perenn av min bror och varken han eller jag vet vad den heter. Har tyvärr ingen bild, men tänkte försöka beskriva den. Den är ca
75 cm hög och har ett buskigt och kraftigt växsätt. På sensommare får den små, ljuslila prästkragelika blommor med gul mitt. Hur bladen ser ut kan jag inte beskriva, men den har blad längs hela stammarna om ni förstår hur jag menar. unsure.gif Jag har funderat på om det kan var Alpaster?
Om någon kan lista ut vad det är för växt skulle jag bli mycket tacksam.
MVH! biggrin.gif
pejori
kan det vara en höstaster kanske? unsure.gif
Tesa
Håller med föregående talare, det låter väldigt mycket som höstaster...blommar den tills det blir vinter????
Betty
Alpaster blir inte mycket mer än 30 cm hög, det är nog en höstaster du har.
Bilder på höstastrar.
Synnöve
Tack Betty, Tesa och Pejori! Jag tittade på bilderna och ni kan nog ha rätt även om jag tycker att min växt har mindre blommor. Men det finns väl flera olika varianter. Trodde också att höstaster bara var ettårig. wub.gif
Min "höstaster" står också kvar hela vintern, den vissnar inte ner, och rådjuren älskar den där den sticker upp ur snön. Det bjuder jag gärna på för att få titta på de vackra djuren. biggrin.gif
Tesa
Akta dej du för dom där rådjuren, jag har förstått att man inte behöver vara jägare för att få lust att ta livet av dom när dom börjar tugga på DET MAN INTE bjuder på.....tulipaner och sånt...
Själv har jag klarat mig bra hittills men det kan bero på att jag har mycket gräsvallar nära trädgården för där går dom och sparkar i snön hela vintern!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon