carin1964
Jag har satt sticklingar av pelargoner, som nu står inomhus. Kan jag sätta ut dem i kallväxthuset snart om man täcker dem med fiberväv på nätterna. Det blir ju fortfarande rätt så kallt även om det inte går under nollan.

Vad jag förstår ska man inte sätta ut tomaterna förrän det är minst 10 grader på nätterna, men det kanske också hjälper med fiberväv? Jag har fått någon blomma på dem nu, men tog bort den, var det OK?

Gurkorna börjar också sätta blommor, kanske ska ta bort dem också? Jag frösatte nog lite för tidigt....
catlady
Precis det jag funderat på...
I Skåne har det varit nästan 20 grader den senaste veckan, så jag satte ut mina pumpor (ja, jag satte också vissa saker en aning tidigt smile.gif) för ett par dagar sedan. De har överlevt nära den öppna dörren helt utan täckning, så om inte någon kallfront väntas tror jag att jag snart slänger ut allt jag har: Tomater, paprikor, squash, sommarblommor, sallat och spenat.
KRT
CITAT (catlady @ 03-05-2012, 15:56) *
Precis det jag funderat på...
I Skåne har det varit nästan 20 grader den senaste veckan, så jag satte ut mina pumpor (ja, jag satte också vissa saker en aning tidigt smile.gif) för ett par dagar sedan. De har överlevt nära den öppna dörren helt utan täckning, så om inte någon kallfront väntas tror jag att jag snart slänger ut allt jag har: Tomater, paprikor, squash, sommarblommor, sallat och spenat.

Nästa vecka ska det pendla mellan 5 och 10 plusgrader - så det är nog bäst att vänta med det känsligaste...
carin1964
Jo, det är väl lika bra att vänta lite till. Men jag funderar på och jag kan förkultivera i kallväxthuset. Jag ska sätta bl.a. slingerkrasse. Det borde kanske funka ändå?
theca
vilka är de känsligaste?
jag har tomat,gurka,paprika,chili,äggplanta,melon..
de börjar se rätt så eländiga ut här inne. det har varit kalla nätter, men om man täcker? så gjorde jag ifjol och det funkade.. men nu tycker jag att nätterna har varit extra kalla..

kanke man skulle kunna hänga upp en värmelampa, sån som jag har till kycklingarna??
Örstig
CITAT (carin1964 @ 03-05-2012, 10:37) *
Jag har satt sticklingar av pelargoner, som nu står inomhus. Kan jag sätta ut dem i kallväxthuset snart om man täcker dem med fiberväv på nätterna. Det blir ju fortfarande rätt så kallt även om det inte går under nollan.

Vad jag förstår ska man inte sätta ut tomaterna förrän det är minst 10 grader på nätterna, men det kanske också hjälper med fiberväv? Jag har fått någon blomma på dem nu, men tog bort den, var det OK?

Gurkorna börjar också sätta blommor, kanske ska ta bort dem också? Jag frösatte nog lite för tidigt....

Ta inte bort blommorna! Se fram en emot tidig skörd istället. Ställ plantorna i backar om du har många och ställ ut dem över dagen och bär in dem på nätterna.
Anja Danmark
CITAT (theca @ 13-05-2012, 08:52) *
vilka är de känsligaste?
jag har tomat,gurka,paprika,chili,äggplanta,melon..
de börjar se rätt så eländiga ut här inne. det har varit kalla nätter, men om man täcker? så gjorde jag ifjol och det funkade.. men nu tycker jag att nätterna har varit extra kalla..

kanke man skulle kunna hänga upp en värmelampa, sån som jag har till kycklingarna??

tomater kan tåle 10 grader - peber og paprika kan tåle 12 grader, og de sidste skal helst ikke under 15 smile.gif

Problemet med en kyllingelampe er, at den primært vil varme planterne op, og jordtemperaturen er midst lige så vigtig. Hvis rødderne hele tiden står i for kold jord, kan planten dø eller gå i vækststandsning.

Men det er en god idé at sætte planterne i drivhus om dagen - det vil de have godt af!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon