Jag skulle vilja plantera ett päronträd i zon 5 och har hittat följande sorter hos Blomqvist, Rydlinge och Önskebrunnen:
Vasa päron
Suvenirs
Pepi
Olga
Bondpäron
Aunes päron
Moskovskaja
Doktorns Päron
Exp.Fältets Augustipäron
Ranja
Tonkovjatka
Är det någon som har erfarenhet av någon eller några av dessa sorter och kan berätta om dem?
Jag vill ha en sort med saftiga och goda (såklart!) frukter och ett träd som blir stort (vi har gott om plats). Självfertil, så att det räcker med ett träd, är ett stort plus.
H Anders
03-05-2012, 14:41
Vi har ett Pepi päronträd i relativt gynnsam zon 6. Det inköptes och planterades på hösten. Jag tror att det bidrog till att det frös ned en del första vintern. Troligen hann det inte invintra ordentligt.
Under första sommaren tog det sig bra och var efter ett år tillbaka till utsprungsstorlek. Andra sommaren tog det sig ytterligare.
Nu efter tredje vintern blir vi nog tyvärr tvunga att göra oss av med det. Vi har haft en vinter med väldigt mycket snö som knäckt flera grenar. Sedan kom haren åt det också då snön nådde över hönsnätet. Därför är det inte mycket kvar av det.
Det verkar dock härdigt och hade fint bladverk. Är självfertilt.
Jag har mest erfarenhet av Exp.Fältets Augustipäron av de du nämner, men bara i zon 3 och inte 5. de blir säkert godare i zon 5!
Verkar ha lätt att pollinera, se Ebe Plants sida för hur den pollineras. Ger ofta rikligt med frukt. Är lite som päronens Transparente Blanche - tidiga men kort hållbarhet. Bra att lägga in innan de blir riktigt mjuka.
Inte det vackraste päronet, men lite som Transparente Bblanche hos äpplena - pålitlig sort som ger mängder av frukt som hinner mogna rejält oavsett väder... De som blir mycket mjuka kan man göra päronmos av. Mycket sött och gott även utan mycket socker!
Hej.
Jag rekommenderar inte plantera trädsfrukt på zon 5 6 7 8. för att finns inte
Tillräcklig sol som trädfrukt behöver.
H.Bassam
Huggorm
04-05-2012, 21:27
CITAT (Bassam @ 04-05-2012, 22:21)

Hej.
Jag rekommenderar inte plantera trädsfrukt på zon 5 6 7 8. för att finns inte
Tillräcklig sol som trädfrukt behöver.
H.Bassam
Har du aldrig hört talas om midnattssol?
H Anders
05-05-2012, 11:15
Ja, jag kan lova att det inte är brist på sol. Det är ljust hela natten och längs norra norrlandskusten är det ofta stabila högtryck sommartid.
Många äppelsorter blir godare i högre zoner. Säkert gäller detta för päron också.
Det finns massor av ljus i norr!
CITAT (Cilla @ 06-05-2012, 01:52)

Många äppelsorter blir godare i högre zoner. Säkert gäller detta för päron också.
Det finns massor av ljus i norr!
Japp, päron i norr är relativt nytt, men fina äppelträd har vi ju sedan länge. Vi har mindre problem med sjukdomar här än längre söderut. I min trädgård finns hundraåriga träd (som ger gott om frukt!), Bassam borde kanske ta en tur norrut och se med egna ögon vad vi kan odla ;-)
Man lär sig enormt mycket av träd och odling genom resor norröver.
Jag minns min första resa till Jokkmokkstrakten i början av september - det var som att uppleva Alice i Underlandet... Vi plockade till min förvåning hallon, vinbär och drog upp potatis på samma dag, och bladen på björkarna var gula... Säsongerna är annorlunda. Så sammanpressade jämfört med söderöver.
Dessutom blir det man odlar i norr mycket gott. Och som du säger - färre angripare. Friskare på något sätt.
Huggorm
06-05-2012, 11:39
En norrlänning som flyttat ner till västkusten berättade att han inte tyckte om våra vårar. Det var så lång tid mellan snösmältning och att det blev grönt, han tyckte det kändes som allt var dött. Där han kom från blev det grönt nästan på en gång efter att snön smält bort. Det är verkligen skillnad på säsonger mellan norr och söder
Britt zon 3 fi
06-05-2012, 19:03
Vi har Pepi, Suvenirs och har haft Vasa päron också. Suvenirs blir ett stort träd med stora frukter,mycket sött och gott men inte så väldigt mycket päronsmak om man jämför med Pepi. Pepi päronen blir inte lika stora, något ojämn storlek på frukterna, mycket päronsmak och mycket goda tycker de flesta som smakat. Båda är självfertila (kanske Pepi något härdigare). Vasa päron är ett trevligt prydnadsträd med fin höstfärg men frukten duger nästan inte ens i hushållet och är inget man ens biter i.
CITAT (Britt zon 3 fi @ 06-05-2012, 20:03)

Vi har Pepi, Suvenirs och har haft Vasa päron också. Suvenirs blir ett stort träd med stora frukter,mycket sött och gott men inte så väldigt mycket päronsmak om man jämför med Pepi. Pepi päronen blir inte lika stora, något ojämn storlek på frukterna, mycket päronsmak och mycket goda tycker de flesta som smakat. Båda är självfertila (kanske Pepi något härdigare). Vasa päron är ett trevligt prydnadsträd med fin höstfärg men frukten duger nästan inte ens i hushållet och är inget man ens biter i.
Tack för svar!
Hur gamla är dina träd och hur fort har de växt?
Pepi, Suvenirs och Aunes verkar vara de vanligaste sorterna häromkring, men ingen jag har pratat med har haft dem tillräckligt länge för att få frukt.
Britt zon 3 fi
07-05-2012, 07:45
Minns inte när jag planterade (och ympade)men jag gissar på ca 10-15 år sedan. Pepi är köpt som spöplanta och Suvenirs har jag ympat in på ett annat päronträd, Forssin päärynä. Det var inte så gott men Suvenirs var så starkväxande att det tog över hela trädet (finns bara en ynklig gren kvar av det första). Jag vet ju inte allmänt men av våra träd är Pepi friskast och det som gett frukt snabbast. Suvenirs har största frukterna men råkat ut mer för fruktmögel. Båda har gett mycket frukt (Pepi mer regelbundet); åt, syltade, saftade och gav bort hinkvis senaste höst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.