Victoria
Hej,

Jag är lite orolig för mina små rosor. Jag köpte för två år sen vanliga krukrosor på ica och satte ner i rabatten. Inte hade väl jag kunnat räkna med att de skulle bli så stora och fina på två säsonger. På grund av detta flyttade jag bak dem i rabatten (månadsskiftet aug/sept) då de skuggade och tog för stor plats i framkanten. Frammåt oktober/novembet klippte jag ner dem till 10 cm, la en stor hög med löv över, fiberduk och granris för att hålla på plats. Nu minns inte jag när de kom igång förra året, men jag är lite rädd att jag tog död på dem. De var så väldig fina......... no.gif Har gödslat och vattnat senaste dagarna då de fortfarande inte visar liv, jag kanske jagar upp mig i onödan.........? -fear-.gif
oliv
Bor du i zon 5? Det är ju lite skillnad mot min zon, men hur ser pinnarna ut? Så länge de är gröna är det liv i dem. Är de svarta, är det värre, men kan komma under ifrån. Du får väl avvakta, minst till midsommar tror jag.
HelénE
Bor du i zon 5 så ska du nog vänta ett tag till innan du oroar dig.

Sen så krukrosor från Ica, de kan vara vågspel om de överlever eller ej och har de dessutom planterats på ny plats ibörjan september så kanske de inte han rota sig tillräckligt så de kan ha dött.

Jag har nor i xon 2 och har en Icaros som klarat sig 2 år men den åkte ner i nörjan på sommaren år 1 och tja det verkar inte vara den mest växande rosen.

Helén
Bassam
Hej

I zon 5 kan du kan vänta till nästa månad.

Obs:

Alla växter blir aktiva när känner de att vädret blir varm.

H.Bassam
Victoria
Hej. Det är svårt att avgöra om pinnarna är gröna eller svarta då de står en bit in i rabatten och jag inte vill kliva in än då annat är på väg upp. De är dock snarare bruna men de var ju lite vedartade redan i höstas. Ja, jag bor i zon 5, småländska höglandet. Har nog en lägre zon i just den rabatten. Det mesta i den rabatten har börjat kika fram. Tex rudbeckia som också blommar samma tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon