josohl
Mitt persikoträd blommar för första gången, och rejält många blommor är det!
Läste att man måste pollinera blommorna med pensel för att det skall bli frukt, men gäller det även när de blommar såpass sent som i år när massor av bin och humlor är vakna? (Förstår att man måste polliner om de blommar så tidigt att inga insekter hunnit vakna.)
oliv
Jag undrar detsamma, framförallt därför att mitt persikoträd blommar samtidigt som mitt körsbärsträd och plommonträdet, och de klarar sig ju bra. Alla dessa befruktas väl av samma insekter?
Cilla
Min erfarenhet, som ändå i zon 2-3 och bara i trädgårdssammanhang är rätt ringa, är att persika pollinerar ganska bra. Och i år där de blommar sent och vi har fina dagar som gör att humlor (och några av de bin som finns kvar) jobbar på bra borde det inte finnas behov.

Däremot är det ganska kul att gå med liten pensel och leka humla.
Bassam
Hej.
På grund av många insekter finns på området så du behöver inte pollinera på handen.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon