Full version: Skadedjur?
marie2002m
Hej nu när våren börjar komma börjar även våra skadedjur vakna till liv tex. vi har ett skade djur som liknar gråsuggan men denna trivs överrallt både i jorden och på hus väggen. Jag skulle vara tacksam om någon skulle kunna tipsa om vad man skulle kunna göra för att hålla dem borta.
M V H rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag hänger på här ang gråsuggor. Är de skadedjur?
Jag hade en som övervintrat i en pelargonkruka. Trodde inte mina ögon när jag planterade om och den kravlade ut.
Gossen Ruda
Gråsuggor brukar inte vara skadedjur, lever mest på dött växtmaterial. På vilket sätt är dina kryp till skada?
vickeva
Gråsuggor är ju fantastiska jordförbättrare!! De gör väl inte en fluga förnär...
Åsa, mälardalen zon 2
Gråsuggor brukar oftast inte göra skada, det enda ställe jag vet att de kan ställa till skada är i ekologisk odling i växthus då kan de tugga lite på plantor och frukt ex. hos tomat och gurka. Men i vanlig miljö utomhus ställer de inte till någon skada.
marie2002m
Nej dom gör väl inte någon direkt skada men dem är så äckliga pga. vissa av dem är STORA, håriga och dem håller sig vid trädgårdsdörren. Skulle gärna vilja veta vad det är som får dem ditt år efter år. unsure.gif
Gossen Ruda
Aha, det var äckelfaktorn. smile.gif Det bästa är kanske att försöka tolerera dom för det är ganska trevliga djur. Dom enda kräftdjuren som har gått upp på land. Finns ca 30 arter i Sverige varav den största blir knappt 2 cm lång. Anledningen till att dom finns på samma ställe är att det är bra förhållande där. Dom vill ha mat, mest dött organiskt material, och fukt. Dom tål inte torka pga att dom är kräftdjur, gälarna måste hållas fuktiga. Dessutom torkar dom lätt ut eftersom dom saknar andra leddjurs vaxlager.

Just att göra det otrevligt för dom är det enda varaktiga sättet att få bort dom. Främst genom att få det torrare. Visst kan man fånga dom i urgröpta potatisar och genom att använda gift men dom är snart tillbaka igen.

Men vad det är för några som är håriga fattar jag inte. Vad jag känner till är alla gråsuggor kala men å andra sidan känner jag inte till allt.
marie2002m
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2004, 19:04)
Aha, det var äckelfaktorn. smile.gif Det bästa är kanske att försöka tolerera dom för det är ganska trevliga djur. Dom enda kräftdjuren som har gått upp på land. Finns ca 30 arter i Sverige varav den största blir knappt 2 cm lång. Anledningen till att dom finns på samma ställe är att det är bra förhållande där. Dom vill ha mat, mest dött organiskt material, och fukt. Dom tål inte torka pga att dom är kräftdjur, gälarna måste hållas fuktiga. Dessutom torkar dom lätt ut eftersom dom saknar andra leddjurs vaxlager.

Just att göra det otrevligt för dom är det enda varaktiga sättet att få bort dom. Främst genom att få det torrare. Visst kan man fånga dom i urgröpta potatisar och genom att använda gift men dom är snart tillbaka igen.

Men vad det är för några som är håriga fattar jag inte. Vad jag känner till är alla gråsuggor kala men å andra sidan känner jag inte till allt.

tongue.gif Nej jag skrev fel dem är inte håriga men ÄCKLIGA stora grå och allmänt vidriga..
M V H
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon