batski
Det finns en del krukväxter med coola, exotiska eller ovanliga utseenden. Berätta gärna om vilka ni har upptäckt, gillar, eller själva har hemma.

Själv har jag en Pelargonium cotyledonis, några sticklingar av Plectranthus ernstii och en Crassula orbicularis var rosularis som jag tycker är rätt coola/vackra smile.gif
Andreas L
Finns så himla många spännande växter. Har fastnat lite för Afrikansk drömört (Entada rheedii) som är en lian med otroligt stora frön smile.gif
Alexander-VG-zon3
Ja det finns mycket kul, roligt tråd tummenupp.gif

Av mina växter är det denna som är mest lustig
Gerrardanthus macrorhiza
Woodii
Dvärgkowhai, Sophora prostrata, gillar jag, har inte haft den så länge men hoppas att den ska trivas. Såg den i en bok och blev så glad när jag såg en på Blomsterlandet.

Fingerblad, Frithia pulchra, föll jag för för den var så söt och såg lite lustig ut. Det engelska namnet "Fairy elephant's feet" är ju också lite kul. Här är den som ganska nyinköpt, den gör sig bättre omplanterad i lerkruka med sand och småsten runt.[attachment=69706:DSC05341.JPG]

Sedan hittade jag en ormbunke med läcker färg nyligen, Microsorum steerei. Den ser nästan sprejmålad ut. Vet inte om den är framodlad eller om den växer vilt och ser ut så...

Har dålig koll på om dessa är särskilt ovanliga, men jag har inte sett dem i affär förutom då jag köpt dem så supervanliga är de väl inte. Sedan gillar jag mina köttätare av olika slag, de har ju blivit rätt vanliga i affärer nu men de är coola.

CITAT (batski @ 03-05-2012, 16:02) *
Det finns en del krukväxter med coola, exotiska eller ovanliga utseenden. Berätta gärna om vilka ni har upptäckt, gillar, eller själva har hemma.

Själv har jag en Pelargonium cotyledonis, några sticklingar av Plectranthus ernstii och en Crassula orbicularis var rosularis som jag tycker är rätt coola/vackra smile.gif

Crassulan var väldigt snygg!
batski
Andreas L: Har du haft några fina drömmar wink.gif Eller den kanske inte får frukter när den odlas inomhus i Sverige?

flaxss: Wow Gerrardanthus macrorhiza var verkligen annorlunda och cool! Är den svår?

Woodii: Ja Sophora prostrata är cool. Jag har dock aldrig vågat köpa en för jag har ingenstans där den skulle kunna stå ljust och svalt under vintern. Frithia pulchra var riktigt söt. Men jag antar att den kräver liknande skötsel som lithops va? Microsorum steerei är en egen art:
genus Microsorum; world species list
Andreas L

Andreas L: Har du haft några fina drömmar wink.gif Eller den kanske inte får frukter när den odlas inomhus i Sverige?

Hahaha... Jag har aldrig testat om de fungerar. Mitt exemplar är inte ens ett år och bara ett par meter lång så den har inte givit någon frukt än. smile.gif
batski
CITAT (Andreas L @ 04-05-2012, 11:07) *
Hahaha... Jag har aldrig testat om de fungerar. Mitt exemplar är inte ens ett år och bara ett par meter lång så den har inte givit någon frukt än. smile.gif

Wow ett par meter lång! Kan den stå utomhus i Sverige eller har du växthus?
Andreas L
CITAT (batski @ 04-05-2012, 12:12) *
Wow ett par meter lång! Kan den stå utomhus i Sverige eller har du växthus?

Den står i köksfönstret och verkar trivas bra där smile.gif Den får inte så mycket direkt solljus och jag har börjat linda den runt sig själv. Har även en Banisteriopsis caapi från Amazonas som står brevid och den är flera meter lång. En av de tåligare växterna från tropikerna som jag stött på.
Kommer att sälja några Afrikanska drömörts plantor inom kort och även Afrikansk drömrot (Silene capensis).

tummenupp.gif
batski
CITAT (Andreas L @ 04-05-2012, 12:46) *
Den står i köksfönstret och verkar trivas bra där smile.gif Den får inte så mycket direkt solljus och jag har börjat linda den runt sig själv. Har även en Banisteriopsis caapi från Amazonas som står brevid och den är flera meter lång. En av de tåligare växterna från tropikerna som jag stött på.
Kommer att sälja några Afrikanska drömörts plantor inom kort och även Afrikansk drömrot (Silene capensis).

tummenupp.gif

Cool! biggrin.gif

Hur svåra är Silene capensis btw? Tål de skugga? Funderar på om jag skulle kunna ha en sån på balkongen. Eller är det bättre att ha dem inomhus?
Andreas L
CITAT (batski @ 04-05-2012, 13:07) *
Cool! biggrin.gif

Hur svåra är Silene capensis btw? Tål de skugga? Funderar på om jag skulle kunna ha en sån på balkongen. Eller är det bättre att ha dem inomhus?

Den verkar trivas i både sol och i skugga. Odlar mina innomhus men ska sätta ut dom när jag skolat om dom i nya krukor smile.gif Har själv en skuggig balkon så jag hoppas att dom är så lätta som folk säger smile.gif
batski
CITAT (Andreas L @ 04-05-2012, 13:19) *
Den verkar trivas i både sol och i skugga. Odlar mina innomhus men ska sätta ut dom när jag skolat om dom i nya krukor smile.gif Har själv en skuggig balkon så jag hoppas att dom är så lätta som folk säger smile.gif

000.gif
Woodii
CITAT (batski @ 04-05-2012, 10:46) *
Woodii: Ja Sophora prostrata är cool. Jag har dock aldrig vågat köpa en för jag har ingenstans där den skulle kunna stå ljust och svalt under vintern.

Jo, jag tycker det känns lite konstigt att den vill ha det soligt och ungefär som citrusar, bladen ser ju så små och ömtåliga ut, som om den skulle torka ihjäl på nolltid om man ställde den i sol... Vågar knappt ha den soligt. Köpte den nu i vintras så den har stått inne än så länge, men nästa vinter får den nog vara på verandan.

Frithia pulchra var riktigt söt. Men jag antar att den kräver liknande skötsel som lithops va?
Jag hoppas det, för den står bredvid min lilla lithops!:) Men det jag läst om den har gett det intrycket.

Microsorum steerei är en egen art:
genus Microsorum; world species list
Aha, så det är en "riktig" växt dåwink.gif? På lappen som satt i den stod det nämligen "Steerei", inom citattecken, så det gav lite intrycket att den var framodlad eller förädlad.
Woodii
Just det ja, det handlade visst inte bara som sånt man har själv! En växt som är både cool och ovanlig är ju Tacca chantrieri, har tänkt mig den ungefär som en fredskalla med häftiga blommor, men så såg jag den här videon http://www.youtube.com/watch?v=BH_9iiz_ouk och den var ju betydligt maffigare än jag trodde! Undrar var det är filmat, hon måste ju ha något lämpligt klimat...

Har faktiskt köpt en påse frön, inte för att jag räknar med någon framgång men jag måste i alla fall göra ett försök... Med tanke på hur hopplösa de verkar vara att över huvudtaget få att gro får man väl vara nöjd om det alls kommer upp något.
batski
CITAT (Woodii @ 04-05-2012, 14:23) *
Jo, jag tycker det känns lite konstigt att den vill ha det soligt och ungefär som citrusar, bladen ser ju så små och ömtåliga ut, som om den skulle torka ihjäl på nolltid om man ställde den i sol... Vågar knappt ha den soligt. Köpte den nu i vintras så den har stått inne än så länge, men nästa vinter får den nog vara på verandan.

Haha jag förstår hur du menar tongue.gif

Jag hoppas det, för den står bredvid min lilla lithops!:) Men det jag läst om den har gett det intrycket.

Så du har lyckats med lithops alltså tummenupp.gif

Aha, så det är en "riktig" växt dåwink.gif? På lappen som satt i den stod det nämligen "Steerei", inom citattecken, så det gav lite intrycket att den var framodlad eller förädlad.

Åh de är så dåliga på att märka växterna rätt thumbdown.gif Hur svårt kan det vara liksom? De ska ju vara proffs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon