anne s
Jag hade bestämt mig för att köpa prakthäggmispel till en liten avskärmning runt uteplatsen. Nu läste jag att man bör undvika häggmispel för att de har problem med mjöldagg? Nån som har erfarenhet av detta?
Cilla
Ja, så är det. Man har ännu inte tagit fram en stark sort som klarar mjöldaggen som blir allt vanligare. Spana in www.eplanta.com och slå på SLUs sidor för att se det senaste.

Jag är inte uppdaterad riktigt, men följer via en och annan föreläsning vad som pågår och jag har itne hört att man hittat lösning.
Vinberga
Jag funderade i samma banor som du förra året då jag behövde något snabbväxande. Jag hörde också om mjöldaggen och mycket riktigt var varenda planta på handelsträdgården angripen. Det finn bli Ginnalalönn i buskform istället.
pikapicha
Under de sju åren jag hade bärhäggmispel och andra misplar (Rättviksområdet) var det aldrig några problem med mjöldagg.

Ginnalalönn är toppen.
officinalis
Jag har sett äldre exemplar av olika Amelanchier som aldrig vår mjöldagg.
Kan väl vara så att plantskolorna uteslutet har förökat på ett få antal frökällor. Den genetiska variationen blir liten, vilket gör det förödande ifall en ny ras av mjöldagg kommer (nu vet jag inte om det handlar om en ny ras - men det låter troligt)
fvd
Jag har en häck av häggmispel som är 30 år och den har aldrig haft mjöldagg. Några enstaka buskar också av olika sorter och inget har hänt med dem. Så jag är lite konfunderad och undrar varfö? Det kanske är så att att man skall tänka sig för var man köper plantorna.
CillaM
Jag har aldrig haft mjöldagg på mina häggmisplar, och har aldrig sett det på andra heller så det där låter ju en aning skumt.
Cilla
Jag har sett det på många ställen, men alla prakthäggmisplar har det ju inte. Däremot obeserverar man det som ett problem. Kan ha med stigande temperaturer att göra och att somrarna blir torra i stora delar av landet, sade Maj-Lis Pettersson, SLU på en föreläsning nyligen.

Att vattna dem är grundreceptet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon