Huggorm
03-05-2012, 22:56
Är det någon som har erfarenhet av vindruvan "Phönix" eller "Phoenix"? Det skall vara en av de härdigaste, en hybrid mellan diverse kända druvor i olika generationer. Möjligtvis inblandning långt tillbaka av labruska, men mestadels äkta vindruva. Jag kommer inte ihåg zonangivelsen, men det var 3 eller 4. Jag har min utomhus i zon 3 och den har klarat vintern med bara lite frusen topp.
Hur klarar den sig hos er, hinner druvorna mogna och hur blir de i såna fall?
RibesRubusVitis
04-05-2012, 12:50
Jag har ett par Phönix på friland i zon 1, tre i jorden och ett par i krukor utomhus. De är nu inne på tredje året, men gav någon liten klase redan förra året, trots att de delvis skuggades på eftermiddagen. (Ännu så låga att kolonins häck skymde.) Vi fick som lägst minus 15, och det gav inga skador.
Minns inte hur druvorna smakade; tanken är att de ska användas till vin om något år när de fått mogna i fullt solsken.
Huggorm
04-05-2012, 12:52
Kul att någon har erfarenhet! Det verkar som om de flesta har dessa druvor för att göra vin av, hoppas att de är goda att äta också.
RibesRubusVitis
04-05-2012, 14:05
Jo jag hoppas mycket på Phönix, som anses vara en väl beprövad vitvinsdruva och odlas en del i Tyskland och Schweiz.
http://de.wikipedia.org/wiki/Phoenix_(Rebsorte)Den sägs vara härdig mot frost och resistent mot mjöldagg. Vinet på Phönix skulle utmärka sig genom en ”fin muskatarom och frisk syra”.
merlin68
04-05-2012, 18:23
Kapar tråden lite

men vill gärna veta var ni köpte era plantor?
Huggorm
04-05-2012, 19:42
Jag köpte min på rea på Bauhaus i höstas, ett rent spontanköp
RibesRubusVitis
04-05-2012, 21:21
Det kan ha varit Bauhaus här med; köper ju bara högst en planta av varje sort, sen tar jag själv sticklingar till fler. Har också fått av kompisar. På kolonin finns numera Bianca, Himrod, Léon Millot, Maréchal Foch, Muscat Hamburg, Nordica, Phönix, Rondo, Seyval Blanc, Sirius, Solaris och Vanessa, plus ett par okända sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.