Full version: Brunnen hästgödsel.
Kloro
Hej.

Vad tror ni om att sätta en Thujahäck i brunnen hästgödsel??
Unn
Attans vad det dröjer med svar här då - Hallå forumister??!!!:)
Skickar upp tråden ett snäpp så kanske någon mer kunnig än jag ingriper smile.gif
Om man kan plantera thuja i hästgödsel har nog lite att göra med hur pass välbrunnen och urlakad den är. Jag skulle blandat med den befintliga jorden för att vara på den säkra sidan - fast jag har ingen aning om hur just thujor vill ha det med näringen. Det vet säkert någon annan här om de bara ser frågan,
tror Unn smile.gif
Hannele
När du gräver en grop till en häckplanta,
blandar du den befintliga jorden med hästgödsel.
Det är alltid bäst att använda den jord som redan finns.
Du hade väl inte tänkt slänga jorden du gräver upp...?
Kloro
Tyvär så har vi kraftig blålera. Så det var bara att köra till tippen med det.
Men jag har lite annan jord också. Den är rätt så sandig. Ska jag blanda med den? Eller ska jag tillsätta lite barkmull??
Hannele
CITAT (Kloro @ 22-03-2004, 08:04)
Tyvär så har vi kraftig blålera.

Men då är det smart att fylla hålet med bättre jord,
sandig jord är helt ok.
Ingrid på Västkusten
Nej det är inte så smart då häckens rötter aldrig kommer att nå utanför det förbättrade - var det inte ett 50 cm brett och 50 cm djupt dike Du hade grävt?

Förbättring och uppblandning till minst en meters vidd om det skall vara något, och är det kraftig blålera med vattenproblem kommer hålet med jorden att agera brunn och dra dit ännu mera vatten. Ca en meters vidd och så en liten upphöjd vall - då är det goda chanser till etablering.

Jag ahr en snöbärshäck planterad rätt ner i blålera utan jordförbättring så visst finns det växter som klarar detta även utan man gjort någonting.

Hälsar Ingruid
Kloro
Aj då! diket är redan grävt och jorden är på plats. Ska jag inte tillsätta sandig jord och mull då??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon