Elin80
Jag har förkultiverat majs och ska snart sätta ut dem i trädgården. Med tomatplantor kan man ju sätta dem så att bara precs hjärtbladen kommer ovanför jorden, men hur är det med majs? Där är ju någon form av blad allra längst ner och sedan kommer ju de "riktiga" bladen en bit upp. Måste bladet längst ner vara över jordytan?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar funka att plantera ner dem något djupare men inte jättedjupt, det dröjer nog dock innan du kan plantera ut, majs behöver en jordtemperatur på runt +15C och så varmt tror jag inte ens det är i Skåne. Här iMälardalen innebär det ofta framåt juni.
Scout
För mig har både tomater och majs blivit rätt långa under förodlingsfasen. När jag satt dem på friland har jag vissa år satt dem 15-20cm djupare (satte jordytan från krukan 15-20cm under jordytan på friland). Det har gått jättebra. Både tomater och majs bildar rötter längsmed stammen, och att några blad begravs gör ju inget, det kommer nya i toppen. Fördelarna är att de inte torkar ut lika lätt, och att de står stadigare och inte välter lika lätt.
Elin80
Tack för svaren! Jag kollade precis jordtemperaturen och där jag tänkt sätta mina plantor var det +14 grader, så det går kanske inte riktigt än. Dessutom var termometern bara 15 cm lång och plantorna ska ju ner djupare, så...
Åsa, mälardalen zon 2
Låter ovanligt varmt hos dig i marken för att vara i början av maj. Du vet väl om att man ska ta temperaturen på morgonen och inte när solen legat och gassat hela dagen.
Elin80
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2012, 12:45) *
Låter ovanligt varmt hos dig i marken för att vara i början av maj. Du vet väl om att man ska ta temperaturen på morgonen och inte när solen legat och gassat hela dagen.

Nej, det visste jag inte. Idag har det dock varit mulet. Men kanske har det betydelse att min odlingsplats är precis framför uterummets stora glasdörrar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon