stephan sndlng
04-05-2012, 13:48
Lök har jag planterat i stora mängder som trädgårdsarbetare och på äldre dar på kolonilotten.
har alltid funderat, men glömt bort att prova vad som händer beroende på hur man planterar lökar.
Blir det tillexempel skillnad på resultatet om om planterar en tulpanlök upponer, på sidan eller rätt?
Beroende på vad det är för sorts lök... Vissa sorters lökar gillar inte att hamna med fötterna uppåt och växer därför inte (minns inte vilken sort det var nu).
Tulpaner ska gå bra att plantera upp och ned. Har för mig att det var någon (på tv?) som experimenterade med detta och satte hälften upp och ned och på detta sättet fick en längre blomningsperiod eftersom det tog dessa lökar lite mer tid att tag sig runt sig själva, så att säga.
Hej
Jag har faktiskt provat detta. Planterade Påskliljor och Tulpaner upp och ner. Nu har jag flyttat lökarna till en annan rabatt. Men när jag i misstag råkade rensa och kom åt en lök som var upp och ner, så växte ju stjälken först neråt, sen gjorde den en U-sväng och så uppåt. Denna procedur tar ju längre tid än om de växer rakt upp. Så visst får man en längre blomning i rabatten.
Men som sagt. Alla sorter klarar väl inte detta...
Hälsn Tepa
stephan sndlng
24-05-2012, 14:51
intressant.
skillnad på stjälklägd?
lika fina blommor?
PICT0070.JPG
Njae? Inte vad jag lagt märket till någon skillnad i blommornas utseende eller stjälklängd.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.