Även om jag aldrig har gjort det så förstår jag principen av hur man gör ett eget pappersark. det verkar ju inte vara så svårt, bara lite pyssligt och säkert lite kladdigt. Men det gör ju inget!
Men sedan så har jag fått för mig att jag skulle egentligen vilja göra en egen kartong! Känslan av en äggkartong men inte formen. Helst skulle jag vilja göra den rund och med ett tillhörande lock.
Någon som har tips på hur man skulle kunna göra detta?
det känns som att man borde hälla pappersmassan i en form och sedan i denna lägga en annan form som trycker upp massan utmed kanterna. Men är massa verkligen så "segt", som betong? Har fått för mig att det blir en rätt stum massa och att den endast i så fall trycks nedåt, inte åt sidorna?
RibesRubusVitis
04-05-2012, 19:30
Du behöver en ram med finmaskigt nät, t ex flugnät som man sätter i fönstren på sommaren:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Papper#Handtillverkat_papperNär papperet är halvtorrt, borde det gå att vika till olika former.
Fast jag skulle helst inte vilja vika utan mer gjuta...
Robbanp
05-05-2012, 07:27
Det borde väl funka att kleta på massan på lämpligt objekt. Torkar visserligen långsamt om luften bara kommer åt på en sida och risken finns kanske att det blir för rinnigt. Annars finns det finmaskiga metallnät som man borde kunna bygga formar av. Samma princip som med betong men näten håller kvar massan bättre och gör att den torkar snabbare. Jag kan tyvärr inte tipsa om var man får tag på dylika nät.
Annars får du göra det i Papier mache, nästan samma resultat men betydligt mer lättarbetat.
CITAT (Robbanp @ 05-05-2012, 08:27)

Annars får du göra det i Papier mache, nästan samma resultat men betydligt mer lättarbetat.
Papier maché ÄR ju pappersmassa...
Gör en stomme först av finmaskigt hönsnät (finnas på alla byggvaruaffärer), kleta på papier maché så får du vilken form du vill.
Sök på Youtube med paper mache (eng) eller papier maché (franska och svenska) så får du hur mycket idéer som helst.
Papier marché har jag pysslat med en del, det är faktiskt ett alternativ. Tack!
Men det blir inte riktigt samma struktur på det hela... Jag får klura vidare och tar så klart tacksamt emot fler tips!
kerstinbern
05-05-2012, 16:46
Varför inte bara utgå från just kartong typ äggkartong, blöt den länge och tryck sedan ut den i en form, en skål eller vad man nu skall göra. Kartongfiber är inte samma pappersfiber som i vanligt papper, det är därför som man separerar dem vid pappersinsamlingar.
Gossen Ruda
05-05-2012, 16:54
När man bygger landskap på modelljärnvägar river man tidningar i småbitar och blötlägger. När massan är lagom geggig kan man bygga upp berg och liknande, ofta på finmaskigt nät. Ev har man i lite tapetklister också.
Gossen, jag såg just en sida om det. Intressant vad man kan göra med saker man redan har hemma, egentligen!
Jag har i alla fall rivit två pizzakartonger i småbitar (inte det som var smutsigt, dock!) och lagt i blöt. Ska ju ha något att hitta på att göra imorgon också!
Myosotis
05-05-2012, 20:27
Jag gjorde ett landskap en gång, byggde upp ett helt län till en utställning om skog som jag gjorde. Höjderna skulle förstås vara skalenliga, men de krympte hela tiden när det torkade, så det hade varit smartare att ha nät under som någon skrev. Tänk på det, att formen kan ändras om det blir för tjockt med papier maché. Jag använde tidningar och tapetklister.
Idag har jag gjort egna pappersark av pizzakartongerna!
Fick t o m lite stuktur och en inpräntning ifrån brodyren!

Tänkte inte på det... Men det föder ju fler idéer!
Dock känns papperet lite i tunnaste laget eller inte tillräckligt styvt, egenligen. Provar just nu att göra det lite tjockare men ärosäker på om det hjälper så vidare värst.
Kan man ha i något som gör att papperet blir stelare? Tapetlim, potatismjöl...?
Vilken kul ide !
Förr använde man ju gamla kläder (tyg) att göra papper av. Har dock ingen aning om huruvida det pappret blir styvare ... Tygfibrerna är väl ungefär som träfibrer, skulle jag tro, men om jag minns rätt, så är papper gjort av tyg, väldigt bra att göra tryck på, för tryckfärgen flyter inte ut.
Efter några försök så fick jag till en rätt fin kartong!
Jag använde mig av pizzakartonger och så hade jag i tapetkilster, tänkte att det kanske skulle hålla ihop bättre och få det lite styvare.
Massan var formbar och lätt att arbeta med. Jag tog en smörask som jag utvändigt klädde med massan och fick på detta sätt ett fint lock.
Fösrt gjorde jag likadant men hade massan invändigt för att göra botten till asken men eftersomd et krymper belv det lite oformligt. Det slutade med att jag av ett av arken klippte och limmade ihop till en ask.
Jag lät förresten asken torka i ugnen på 50 grader under några timmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.