Ann i Göteborg
Planterade ´Justa´ i lite skuggigare läge ´halvskugga´just för sin ljusblå kulör. Trodde den hade samma växtkraft som andra viticella men ack vad jag måste ha bedragit mig. Läste att den bara blir 1-1,5 m hög...
T.ex. på http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...es_1_clear=true

Tips på annan klematis i klippgrupp 2 eller 3 som är ljust vit, blå eller lila som gillar halvskugga och blir högre, ca 3-4m?
Bengt i Särö
CITAT (Ann i Göteborg @ 04-05-2012, 19:30) *
Planterade ´Justa´ i lite skuggigare läge ´halvskugga´just för sin ljusblå kulör. Trodde den hade samma växtkraft som andra viticella men ack vad jag måste ha bedragit mig. Läste att den bara blir 1-1,5 m hög...
T.ex. på http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...es_1_clear=true

Tips på annan klematis i klippgrupp 2 eller 3 som är ljust vit, blå eller lila som gillar halvskugga och blir högre, ca 3-4m?

Hej Ann.
Var tror du om Clematis vitalba (Skogsklematis) Kraftig växande vita blommor i Klasar Juli -September.
Fruktställningarnas plymer pryder hela vinten.
Kajsa
Jag har denna i norrläge, sol på morgonen och den har varit utan bekymmer från början, blev stor andra året.
Börjar om nerifrån varje år.

Hågelby vit, viticella

Finn Klematis
Hej!

Prova med Emilia Plater.

Finn
Silvantia
Jag fortsätter tråden..hade velat ha en clematis i norrläge gärna i färgerna mörkrosa, rött, orange, vitt etc.
Gillar ju bäst de storblommiga men de funkar kanske inte alls i skugga? Den som hette Isago här på Odla såg oxå fin ut..lite mer fluffiga blommor lixom.
Det kommer lite sol på tidig morgon men från förmiddag och till sen kväll är där skugga. Tänkt att den ska vara mot husväggen.
Finn Klematis
Hej!

Min erfarenhet är att Purpurea Plena Elegans är den bästa
för skuggläge.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon