Full version: Druva på friland
Hasse_h
Jag har en druva på friland bredvid några vinbärsbuskar. Har hittills låtit den slingra sig runt några bambukäppar som jag tryckt ner i marken, men tycker varken det är snyggt eller särskilt funktionellt.

Skulle helst vilja ha någon tunn spalje i metall kanske, men de måste ju förankras på nåt sätt. Betongplint med stolpe att skruva i?

Ni som också har en druva på friland, hur har ni stöttat upp den? Tar tacksamt emot alla tips.
Hasse_h
Det fick bli en obelisk i svetsstål, ca 300 mm i diameter och ca 2 meter hög, nerstucken direkt i jorden. Blir nog fint när den rostar med tiden.
RibesRubusVitis
Än så länge har alla varsin bambukäpp, men de båda mittradernas rankor är nu tjockare än blyertspennor och har därför kapats till slutlig höjd, en meter. De översta knopparna får växa i sidled åt ena hållet, de näst översta åt det andra. På sikt ska det bli en rejäl ståltråd mellan kraftiga stolpar ytterst i varje rad. I år får det nog räcka med bambukäppar i sidled på en meters höjd. Alla skott utom de två översta, som spaljeras, tas bort. Utanför ytterstolpen i varje rad sätts en lågväxande ros.
Eva i Västerås
"På sikt ska det bli en rejäl ståltråd mellan kraftiga stolpar ytterst i varje rad." "Alla skott utom de två översta, som spaljeras, tas bort"
Låter som en riktig vinbergslösning. Professionell, rent av.
Hur mycket vin planeras det för?
RibesRubusVitis
Tyvärr blir det väl inte så mycket på en ordinär (250 kvm) kolonilott. Den gamla gräsmattan fick offras för "vingården", hittills fyra rader med 1,5 meters radavstånd och 1,2 meter mellan rankorna. Med tegelstenar infällda i marken runt stammen nertill går det ändå fint att klippa gräset. Andra rankor växer som solitärer runt kryddlandet, längs entrégången och utmed staketet i norr. Tre på pergolan vid kolonistugan. Några i tillfällig placering i de gamla potatissängarna. (12 sorter att hålla isär.)
Inte heller i år lär det räcka till att fylla en 10 liters damejeanne, och mindre än så är det knappast idé att jäsa. Men ett par liter druvklasar blev det redan förra året.
Eva i Västerås
Vänta du bara.
Jag hade en enda Zilga-planta mot garageväggen vid ett tidigare hus.
Ganska friväxt, så den var ju stor.
Ett år fick jag 15 liter, förutom det vi plockade kontinuerligt för att äta.
Fast vinet blev sådär...
CharlotteF
Såhär byggde vi förra året! smile.gif Tanken var att det skulle bli ett litet tak också som sticker ut någon meter, men det har inte blivit av ännu. Har satt 3 stycken rankor hittills. 12 meter lång är väggen, och 2,5 hög! Hoppas att rankorna och lite rosor så småningom ska täcka in alltihopa!

(det är en lucka nederst i ett av näten på bilden, tredje nätet från vänster. Den blev till pga en felmåttning, den är fylld nu med mer armeringsnät)
Gaerrent
Jag har tre plantor av två lambruscasorter som jag odlar på spalje mot husets söderväg. Även om de är härdiga så tänker jag att det kan vara bra med extra lä och värme. Jag har fått frukt men mycket mindre än väntat, kanske står de lite väl torrt.

CITAT (RibesRubusVitis @ 08-05-2012, 09:15) *
Inte heller i år lär det räcka till att fylla en 10 liters damejeanne, och mindre än så är det knappast idé att jäsa. Men ett par liter druvklasar blev det redan förra året.

vad odlar du för sort för att göra vin på?
RibesRubusVitis
Dessa sorter finns nu i ”vingården”:
Bianca (Egri csillagok 40)
Himrod
Léon Millot
Maréchal Foch
Muscat Hamburg (små sticklingar)
Nordica
Phönix
Rondo
Seyval Blanc
Sirius
Solaris
Vanessa
plus ett par okända sorter

De som vuxit kraftigast och nått slutlig höjd är Léon Millot och Maréchal Foch (båda rödvinsdruvor, helsyskon och ungefär hundraåriga hybrider från Alsace). De är väl beprövade och borde ge en liten skörd i år. Men jag misstänker att de röda lätt får påhälsning av fåglar i slutskedet om de inte nätas in. De är annars tänkta att blandas med Rondo.
Himrod och Vanessa är en grön resp. röd kärnfri dessertdruva. Nordica är en typisk, mycket köldhärdig staketdruva (labruscasmak, blåröd, hårda kärnor).
Stora klasar redan förra året gav vita Seyval Blanc, några få på vita Solaris, Bianca, Phönix och Sirius. På sikt blir det nog mest en blandning av dessa vita sorter.
Gaerrent
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-05-2012, 12:39) *
Dessa sorter finns nu i ”vingården”:
Bianca (Egri csillagok 40)
Himrod
Léon Millot
Maréchal Foch
Muscat Hamburg (små sticklingar)
Nordica
Phönix
Rondo
Seyval Blanc
Sirius
Solaris
Vanessa
plus ett par okända sorter

De som vuxit kraftigast och nått slutlig höjd är Léon Millot och Maréchal Foch (båda rödvinsdruvor, helsyskon och ungefär hundraåriga hybrider från Alsace). De är väl beprövade och borde ge en liten skörd i år. Men jag misstänker att de röda lätt får påhälsning av fåglar i slutskedet om de inte nätas in. De är annars tänkta att blandas med Rondo.
Himrod och Vanessa är en grön resp. röd kärnfri dessertdruva. Nordica är en typisk, mycket köldhärdig staketdruva (labruscasmak, blåröd, hårda kärnor).
Stora klasar redan förra året gav vita Seyval Blanc, några få på vita Solaris, Bianca, Phönix och Sirius. På sikt blir det nog mest en blandning av dessa vita sorter.

Intressant. Vilken zon och vad för läge är det på trädgården? Har du haft problem med övervintring på några sorter?
RibesRubusVitis
Här i Lund har vi väl ändå zon 1, och sedan påstås det att man vinner en odlingszon genom häcken runt planteringen. Kolonin ligger tämligen fritt, i alla fall ska just vinrankorna få sol hela dagen. (Raden närmast häcken i väster är ännu bara en halvmeter hög och kan då få skugga sent på eftermiddagen.)
Utomhus har nog ingen ranka frusit ihjäl, trots minus 15 som kallast. Däremot dog någon förra vintern i det lilla växthuset. Det är inte bra med kraftiga temperaturväxlingar upp och ner. Först tror små krukväxter att det blivit sommar, men snart kommer frostnätter igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon