jaj-51
Många ger goda råd på forum att tomatplantorna skal planteras djup.
Orsaken är att plantan får mer rötter.

Men hur är det blir det någon skilnad eller är det bara som en "vandringssägen"?
Inte vet jag men det brukar vara mycket rötter i jordbäddarna när plantorna åker ut på hösten och långa är de också.

Här är början på ett litet prov.
Roma en röd plommontomat och en Orange plommontomat (eget frö) båda sorterna brukar växa pålitligt och plantorna uppvisar små varriationer.
Varannan planta har planterats djup och varannan som de växte i sina 7x7cm plastkrukor.
RitRat
Jag tror att man brukar ge rådet att plantera dem djupt därför att många har problem med att plantorna hinner bli *för långa* under en lång inomhus-förodlingsperiod. Man blir av med det problemet genom att plantera dem djupt, eller att rotklumpen läggs ned 'liggande'. Då hamnar mycket av den långa stjälken under jord.

Hur skörden sedan blir, tror jag inte det är någon skillnad på.
rosita
Jag håler med RitRat om att det är när man har fått lite väl höga plantor som är rangliga, som man gärna vill plantera dem djupt. Har man fina, kraftiga plantor med blad långt ner på stammen, så finns det ingen anledning att plantera dem djupt.

Det finns ju de som odlar sina tomater i liggande jordsäckar och då hamnar plantorna inte alls djupt. Här växer ju rötterna mer utåt horisontellt.
jaj-51
Ingen skilnad ännu snarare lite slumpartat hur starkt plantorna växer bilden tagen 27 maj.
Anja Danmark
CITAT (RitRat @ 05-05-2012, 08:50) *
Jag tror att man brukar ge rådet att plantera dem djupt därför att många har problem med att plantorna hinner bli *för långa* under en lång inomhus-förodlingsperiod. Man blir av med det problemet genom att plantera dem djupt, eller att rotklumpen läggs ned 'liggande'. Då hamnar mycket av den långa stjälken under jord.

Hur skörden sedan blir, tror jag inte det är någon skillnad på.

Helt enig! Dog kan man måske få en klase eller to mere, hvis man planter dybt, da de får mere plads at vokse på i højden...

Jeg planter altid dybt - netop for at udnytte højden i drivhuset bedst muligt smile.gif

jaj-51
Dags för en ny bild
Det blev ingen skilnad på plantorna so sattes djup.
Största skilnaden är snare inviduell.

Oranga tomater 2012 Varannan plant är djupt planterad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon