batski
I dag ska jag åka och hämta en bergsbambu-planta som jag ska ha i en 40l kruka på balkongen, men vilken sorts jord är bäst att plantera den i?
Bassam
- Hej
Den behöver fuktigthållande jord ( sur jord).
ibland kan man planterar de i vatten
om man använder lösning näring, min förslag jord:

2 påsar billiga planering jord.
1/2 påse kompost.
1/2 påse naturliga gödsel som hästgödsel.
l/4 påse grov sand

H.Bassam
batski
Tack! smile.gif
batski
Fick i dag rådet att blanda in extra torv i jorden så den blir mer fukthållande. Var tror ni om det?
KRT
Problemet med torv är ju att OM det torkar ut är det jättesvårt att "blöta upp" det igen. Jag hade nog hellre satsat på en riktigt bra kompostjord (kanske med lite icke-nedbrutet material kvar för att öka mullhalten?), eller stallgödsel med halm för att göra jorden lucker och fuktighetshållande.
batski
CITAT (KRT @ 08-05-2012, 08:58) *
Problemet med torv är ju att OM det torkar ut är det jättesvårt att "blöta upp" det igen. Jag hade nog hellre satsat på en riktigt bra kompostjord (kanske med lite icke-nedbrutet material kvar för att öka mullhalten?), eller stallgödsel med halm för att göra jorden lucker och fuktighetshållande.

Hmm, det visste jag inte. Jag har iaf köpt Hasselfors P-jord som många säger är bra, men jag undrar om den är tillräckligt fukthållande.
addo
Blandar du ut torven ordentligt så är det i min erfarenhet inga problem att få det blött igen. Täck jorden med grus, bark, barr eller liknande så avdunstar inte vattnet lika snabbt.
batski
CITAT (addo @ 08-05-2012, 09:25) *
Blandar du ut torven ordentligt så är det i min erfarenhet inga problem att få det blött igen. Täck jorden med grus, bark, barr eller liknande så avdunstar inte vattnet lika snabbt.

Låter bra! Skulle sphagnum funka btw? Jag har nämligen inte lyckats hitta ren torv i mindre säckar än 50 liter och så mycket behöver jag inte. Jag tänkte plantera penningblad som undervegetation, men den kanske kan växa genom gruset?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon