|
Fjällroosens
05-05-2012, 12:23
Har just fått en kompost byggd i trä, men vad ska jag använda för färg och i så fall på insidan oxå?? Måste väl vara nått giftfritt kanske. Hur har ni gjort???
Min är omålad och den har stått i 6 år och verkar fortfarande vid mycket god vigör.
Men du kan ju olja den med träolja. Eller om du vill ha någon färg så ta en lasyrfärg för utebruk. Eller tjära, det är snyggt.
Tror du inte behöver oroa dig mycket för gifter, det lilla, lilla det skulle släppa ifrån är nog ingen fara.
Helén
malarmaster
05-05-2012, 17:59
det är alltså helt obehandlat trä, vitsen med att måla,behandla är ju att fördröja röta.skall det vara giftfritt skulle jag föreslå linolja. börja med att blanda rå linolja med lika delar balsamterpentin samt måla 2-3 varv med det,låt stå 1 vecka,torka av överskott,det lär fortfarande vara klibbigt,behandla därefter med kokt linolja,ospädd,strykes på minst två gånger med tork emellan(24-48 timmar) vill du ha lite kulör går det att blanda i pigment i den kokta linoljan. du har nu impregnerat brädorna för att stoppa fuktupptag och detta bör hålla c.a 8-10 år. det finns ingen köpefärg som är lika effektiv och de flesta färdigfärger för utebruk innehåller gift. ett annat alternativ är så kallad roslagsmahogny,finns färdig i välsorterad färgbutik på byggnadsvårdshyllan.annars går den att blanda själv. ingredienser: äkta trätjära,kokt linolja samt balsamterpentin,blandas i lika delar.strykes på 2-3 gånger,lång torktid. ulf
Fjällroosens
05-05-2012, 20:18
Tack för svaren, då ska jag bestämma mig bara, tror det blir linolja.
H Anders
07-05-2012, 18:06
Jag tjärade min efter instruktion i en finsk tidningsartikel.
Kryddan03
07-05-2012, 23:54
Linolja är inte giftigt, som sagt. Däremot är balsamterpentin giftigt och kan ge besvär t ex vid inandning om man inte sörjer för god luftväxling. Det är också giftigt för vattenlevande organismer och kan orsaka långtideffekter i vattenmiljön. Den klassas som hälsovådlig och brandfarlig. Enligt Avfallsförordningen utgör den farligt avfall och utsläpp till miljön bör förhindras. Här kan du läsa lite mer om impregnering av trä m h a linolja: http://auroramobelrestaurering.com/Linolja...a_Svederoth.pdfSedan skall man tänka på att porösa material (trasor, trassel etc) indränkta i linolja kan självantända och bör förvaras i vatten efter användning.
Eleanor
08-05-2012, 18:04
CITAT (malarmaster @ 05-05-2012, 18:59)  det är alltså helt obehandlat trä, vitsen med att måla,behandla är ju att fördröja röta.skall det vara giftfritt skulle jag föreslå linolja. börja med att blanda rå linolja med lika delar balsamterpentin samt måla 2-3 varv med det,låt stå 1 vecka,torka av överskott,det lär fortfarande vara klibbigt,behandla därefter med kokt linolja,ospädd,strykes på minst två gånger med tork emellan(24-48 timmar) vill du ha lite kulör går det att blanda i pigment i den kokta linoljan. du har nu impregnerat brädorna för att stoppa fuktupptag och detta bör hålla c.a 8-10 år. det finns ingen köpefärg som är lika effektiv och de flesta färdigfärger för utebruk innehåller gift. ett annat alternativ är så kallad roslagsmahogny,finns färdig i välsorterad färgbutik på byggnadsvårdshyllan.annars går den att blanda själv. ingredienser: äkta trätjära,kokt linolja samt balsamterpentin,blandas i lika delar.strykes på 2-3 gånger,lång torktid. ulf Håller helt med  !
Kryddan03
08-05-2012, 20:33
CITAT (Eleanor @ 08-05-2012, 19:04)  Håller helt med  ! Jaha... CITAT (Eleanor @ 10-05-2007, 23:01)  Allbäcks linoljefärg! Inga lösningsmedel i - bara linolja & pigment.
Eleanor
08-05-2012, 21:07
CITAT (Kryddan03 @ 08-05-2012, 21:33)  Jaha... Det finns många bra lösningar, inte bara en sanning.
Kryddan03
08-05-2012, 22:12
CITAT (Eleanor @ 08-05-2012, 22:07)  Det finns många bra lösningar, inte bara en sanning. Blev lite förvånad över tvärvändningen bara... Så du menar att det är ok att använda ett lösningsmedel som anses vara miljöfarligt och hälsovådligt när man skall impregnera en kompost? Trots att det inte behövs vid impregnering av trä med linolja bl a enligt Institutionen för kulturvård vid Göteborgs Universitet (är det där du läser/har läst?)
malarmaster
09-05-2012, 06:11
CITAT (Kryddan03 @ 08-05-2012, 23:12)  Blev lite förvånad över tvärvändningen bara...
Så du menar att det är ok att använda ett lösningsmedel som anses vara miljöfarligt och hälsovådligt när man skall impregnera en kompost? Trots att det inte behövs vid impregnering av trä med linolja bl a enligt Institutionen för kulturvård vid Göteborgs Universitet (är det där du läser/har läst?) det är ju så att inget av balsamterpentinet stannar kvar i virket,det dunstar bort.vitsen med att använda terpentin är just att förtunna linoljan,av flera orsaker,inträngningsförmågan ökar,linoljan blir magrare vilket är nödvändigt för att nästa lager skall få fäste. att använda linolja kräver viss kunskap om hur den fungerar.det är ju inte heller några mängder för att impregnera ett antal brädor. du får också akta dig för att gå i en granskog en vacker varm sommardag då granarna utsöndrar terpener, det doftar terpentin i hela skogen. är det farligt? ulf
Eleanor
09-05-2012, 09:23
CITAT (Kryddan03 @ 08-05-2012, 23:12)  Blev lite förvånad över tvärvändningen bara...
Så du menar att det är ok att använda ett lösningsmedel som anses vara miljöfarligt och hälsovådligt när man skall impregnera en kompost? Trots att det inte behövs vid impregnering av trä med linolja bl a enligt Institutionen för kulturvård vid Göteborgs Universitet (är det där du läser/har läst?) Som sagt, balsamterpentin dunstar i takt med att linoljan/linoljefärgen torkar, det hälsovådliga är vid påstrykningen, då kan man använda skyddsmask. Men man kan använda endast linolja utan balsamterpentin vid impregnering, då hettas linoljan upp, förslagsvis i en fritös, då den som varm/het får en bättre inträngningsförmåga (allt enligt Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet där jag läser ja, men också enligt flera års egen erfarenhet). Då får man ju även ta med aspekten att man kan bränna sig på linoljan! Jag håller fortfarande på Allbäcks linoljefärg som inte behöver förtunnas med balsamterpentin men även annan linoljefärg Gysinge, Ottosson, Engwall & Claesson, WIBO mfl. är mycket bra. Vissa kan förtunnas, tycker att det är en fråga om handlag när man påstryker färgen, vissa är trögare att arbeta in, & naturligtvis en förhållningsfråga till lösningsmedel. Traditionellt sett ska linoljefärg strykas fetare & fetare för varje lager. Min erfarenhet när jag blandar min egen linoljefärg är att det FÖR MIG funkar bäst med 3 olika blandningar: 1 - 10-15 % balsamterpentin, 2 - 3-5 % balsamterpentin, 3 - oförtunnad, och om det skulle krävas en fjärde så stryker jag den oförtunnad ytterligare en gång.
Jag har använt kallpressad rå linolja direkt utan att späda ut och det fungerar för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|