siberia
05-05-2012, 13:33
Plantor eller fröer av palmkål och squash bytes mot tomatplantor. Jag har sorterna Siberia, Black Sweet Cherry och Gardener's delight.
Jag är också på jakt efter ramslök, piplök eller luftlök.
Vet inte om det är ok att posta det här på forumet, men min annons på Köp & Sälj kom inte upp?
Tomatplantorna finns i Stockholm
[attachment=69734:IMG_3558.jpg]
Preussen
05-05-2012, 21:30
Tänkte direktså grön- och svartkål imorgon, under fiberduk. Borde funka lite närmre Arktis oxå.
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2012, 07:06
Jo det borde gå bra + squash är annars lagom börja förkultivera nu i stockholmstrakten de ska ju sås runt 4v innan utplantering så jag tänkte så mina idag tycker det bara är en fördel ifall plantorna inte hunnit bli jättestora innan man planterar ut de går så lätt av då.
Barynia
06-05-2012, 21:51
Tips när det gäller squash: så direkt på friland (efter sista frost)och sätt en 1,5-liters petflaska med avskuren botten över fröet. Det gror och växer så snabbt, så det brukar växa om mina förkultiverade. Så numera direktsår jag bara. Har dessutom haft oturen att få mina förkultiverade plantor uppätna av sniglar så fort de kommit ut. Pet-flaskan har man kvar till plantan har fyllt den. Obs ! Kapsylen ska förstås inte sitta på.
siberia
07-05-2012, 10:31
Hallå Preussen, Åsa och Barynia,
Tack för snabba svar! Och fina tips om förodling och Pet-flaskor...
Är det nån av er som har ett par fröer över och skulle vilja byta mot nåt annat? Jag har en del frö till några syrianska och georgiska bladgrönsaker/kryddväxter tex. Och tomatfrö, till Siberia och Black Sweet Cherry... Frö till både palmkål och squash finns ju att köpa, men roligare att byta. Och lite onödigt att köpa en hel påse frö när jag bara behöver till en eller två plantor...
/ nils
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.