HelenaLJ
05-05-2012, 13:35
Jag vill skaffa kompost men vet inte om jag vill ha för köksavfall/trädgårdsavfall eller enbart trädgårdsavfall.
Jag har en tomt på 500 kvm. På hösten blir det en hel del löv i trädgården och gamla plantor och jord från växthuset, sommartid är det mest ogräsrens. Vi får inget gräsklipp eftersom vi har klippare med mulcher, men jag kan få gräsklipp av andra om det skulle behövas i komposten någon gång.
Jag funderar på hur det skulle funka att kombinera trädgårdsavfallet med köksavfallet. Hur stor behållare behövs och hur mycket jord får man per år?
Berätta gärna vad ni har för komposter och hur de fungerar.
Jag har en "greenline master" (360 liter kanske??) som jag har mest trädgårdsavfall men också kökskompost. Jag tror att trädgårdsavfall komposteras snabbare i sånt kompost.
Jag köpte min på Blocket för 8 år sedan, för 500:- :-)
Jag tömmer den på våren, nu fick jag 2 stora svart sopsäckar full och 3 "jordpåsar" (dvs. återanvänd 50-liters jord påse).
Jag har också en kompostkvarn, så det mesta trädgårdsavfall blir malen innan den hamnar i komposten, det gör nog att det går snabbare.
Torra löv sparar jag i säckar brevid komposten som jag använder under sommaren när det blir för blöt i komposten. T.ex. när alla pionvallmo har blommat över malar jag ner i kvarnen, det blir mycket kväverikt avfall till komposten, perfekt att blanda med löv. Eller gräsklipp/löv.
Nu får jag "tuggat" löv från grannen som samlar upp med såna lövsamlar maskin, ännu bättre!
Sedan november har jag börjat med Bokashi för köksavfall, hade tänkt göra det bara under vintern, men jag fortsätter nog tills min 2-kg påse bokashi tar slut.....
Med den har jag "tillverkat" egen jord till all plantering hittils, dvs. till omplantering av alla sådd
HelenaLJ
11-05-2012, 21:40
Tack för hjälpen! Hur fungerar en sådan varmkompost när det gäller att flytta över det gamla materialet som börjat bli jord? Finns det olika fack i en sådan kompost eller hur gör man?