Tesa
Har varit ute och "trädgårdat" i flera timmar (jag som bara skulle SITTA och njuta) och fått massor med ideer till vad jag kan göra...
På listan över drömmar står bl.a ett nytt växt/lusthus av gamla fönster, en damm till, en rosengård m.m...
Planer har jag på en rosenpergola (som blir ingång till min rosengård) rolleyes.gif att göra uteplatsen större, planteringar i massor och att göra en eldstad nånstans på nåt sätt... detta om nu tid ges efter mitt stora
Projekt- att göra i ordning min damm med bro och brygga och växter och allt.....
...hoppas på en lååång sommar.... tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif

Har ni några drömmar och projekt att berätta om???? Inspiration får man aldrig nog av... wub.gif laugh.gif
Monica M zon 4
I första hand ska vi sätta upp växthuset vi köpte i höstas och göra en liten uteplats framför växthuset.

Vi har en stentrappa som håller på att ramla i bitar. Vi behöver lägga nytt murbruk mellan stenarna så trappan blir hel och fin igen. Gubben har lovat fixa det i år.

Till höger om trappan finns ett befintligt land. Till vänster om trappan tänkte jag bygga ett land av torvblock. Tänkte göra landet i 2 våningar. Sen ska jag sätta upp en spalje mellan landen och plantera några klängväxter. Har inte bestämt vilka växter än utan funderar lite på olika alternativ.

Sen ska lilla garaget målas och en gammal trappa (in till huset) rivas och där ska det byggas ett litet altandäck istället.

Så vi har att göra! tongue.gif
kryddan
Jag ska försöka få fason på växthuset och så ska vi återställa en damm.. och "terrassera" lite och.... unsure.gif Vi får väl se vad som hinns med av roligheterna, vi måste måla fönster mm mindre roligt också wink.gif
Fenja
Jag har fått tag på ett antal gamla fönsterglas, så det ska bli nya drivbänkar. Sedan har jag som vanligt sått och fått upp alldeles för många perenner så att det blir till att gräva lite nya rabatter i år med! Smultron ska delas och få plats någonstans, för att inte tala om alla jordgubbsticklingar som blev kvar i ena landet...(skäms).
Bland planer och drömmar finns en pergola täckt med honungsros, luktärt och klematis och en liten damm där ljudet av rinnande vatten sprider svalka... men som vanligt återstår att se vad som hinns med.
Jag fick tag på en fin marmorskiva, 170 x 80, har någon en idé om vad jag göra av den är jag tacksam för förslag.
Mvh
Fenja
yla
om mina kotor i ryggen är snälla så kommer jag i vanlig ordning sätta ner massor av plantor här o var o flytta på stenar till andra platser o lista ut nya sätt att förnya förundra o överaska i trädgården
om dom inte e snälla tänker jag bara njuta av sommaren o lata mej
fast det kan jag nog inte wub.gif jo njuta kan jag men låta bli att göra en massa saker
de kan vara svårt
yla
CITAT (Fenja @ 18-03-2004, 20:33)
Jag fick tag på en fin marmorskiva, 170 x 80, har någon en idé om vad jag göra av den är jag tacksam för förslag.
Mvh
Fenja

kanske du kan hitta ett par snygga ben exempelvis en gammal symaskin o ha den som skiva på ett bord i trädgården vid någon mysig plats där du kan sitta o mysa ,eller använda bordet till allt du vill ....plantera om saker eller kanske dekorera med nån slingrig krukväxt oppanpå som slingrar sej ner över symaskinsbenen
andreas i uppsala
Jag ska plantera palmer och andra exoter och dessutom förbättra medelhavshörnan och den tropiska hörnan. Jag ska lyfta bort skiffer och byta ut mot gråvit grus i äkta medelhavstil. Jag ska också ha kvar en liten skiffergång som när allting är klart kommer att likna en gammal romersk via. Via askmarkia ska den heta.

trachycarpuspalmer, musa basjoo, olika canna, agaphantus,agave,opuntia,yucca, poncirus, hybridkorkek,olika bambus, murgröna, passiflora,rosmarin,timjan,lager,kamelia,papyrus,fikon,vin,fatsia och lite till är en del av det som ska planteras i år. smile.gif
Jag har med andra ord en hel del att göra i vår biggrin.gif
Fenja
Tack för idén Oldwolfie, jag har en sådan gammal maskin med gjutjärnsunderrede på vinden! (Fick tag på en fungerande så den gamla åkte ut) Lysande förslag, tack! biggrin.gif
Fenja
Wargen
Blev svettig av att bara läsa rubriken... ohmy.gif
Ska (om ryggen och knäna håller) flytta två! stenmurar som förre ägaren lagt på helt fel ställe för att passa in i min bild av hur det ska vá....
Sen ska jag skala av jordlagret på ett stenparti, flytta all jord med växter tvärs över hela trädgården och jämna ut stenpartiet (där växer mest såpnejlika, nässlor och vintergröna) och fixa ihop det med resten av det som är på väg att bli kryddgård. Ena stenmuren ska läggas runt den istället! Puh! Plus ta bort rabatt och göra uteplats vid köksfönstret....plus det och det och det och sen är det nog vinter igen. wacko.gif
Vilken bra ide Wolfie, jag har oxå fått en marmorskiva och har ett symaskinsunderrede utan skiva.... wub.gif
Kristina i Skåne
Vi (för jag räknar kallt med att min man sköter et mesta av grävandet) ska göra om en damm och lägga en ny rabatt runt den. Jag ska också plantera marktäckare under en rönn, där det nu är en salig röra av blommor och inget trivs speciellt bra eftersom där är skuggigt och mycket rötter.Sen blir det säkert en hel massa annat som man kommer på under sommaren... Att planera är ju en stor del av njutningen i trädgården tycker jag... Och det tar ju aldrig slut heller... wub.gif
Unn
Jag ska gräva bort ett 20 m2 halvmetertjockt matjordslager och lägga om kullerstensbeläggningen som förhoppningsvis finns rätt intakt därunder, å så ska jag grusa gångarna i buxbomskvarteren , flytta ett 30-tal rosor till ett nytt land (där det bara växer kvickrot nu)och plantera 18 nya. Å så ska jag försöka renovera och montera ett träväxthus som ligger i en plockepinnsliknande hög mitt på tomten. Å egentligen går badrumsbygget före växthusbygget (enligt sambon iallafall)
Ovanpå dessa projekt är tyvärr min födkrok sådan att jag jobbar ca 16 timmar per dygn utan en ledig dag just under sommarmånaderna. Börjar känna mig lite stressad nu.

smile.gif Unn
Lars-Olof Arvids
Jag ska fortsätta jobba med min blomsteräng, en f d gräsmatta som jag har haft i ett par år. Gräva lite nya "öar" och så olika ängsfröblandningar, bl a en finsk med nektarblommor för fjärilar som jag hoppas mycket på. I ena hörnet funderar jag på att plantera en buddleja som fjärilarna också gillar. Samtidigt vill jag inte gräva upp alltför mycket, för det fanns en del fina blommor från början som är väl värda att ha kvar också: Prästkrage, blåklocka, svinrot, blåsuga, revfibbla...

Olle
Killensomvillhagrönafingrar
Kan man skriva så långa inlägg som ett svar på detta kommer innebära? wink.gif
I korta drag
Sista grovplaneringen på baksidan
Gräsmatta på tomten
30 meter thujahäck mot vägen
2 nya träd
7 meter staket med spalje
växthus grund + upsättning
några pallkrage odlingar
resa mur (ca 75 meter)
Tillverka grindar till vackra K-minnesskyddade fundament
25 ton kullersten skall läggas

Inte att förglömma, njuta av sommaren när man äntligen är ledig och kan koppla av huh.gif

Nej jag får nog se dessa planer på 3 års sikt om jag skall vara mindre tidsoptimiskt unsure.gif

Men fint kommer det blir och stark kommer jag bli biggrin.gif
lilla mamma
Ett växthus till ska det bli, sedan ska jag lägga igen en halv rabatt och bli färdig med den halvfärdiga. 25 ton kullersten, nja inte så mycket.

Sedan ska kaninerna ut och ett nytt grönsaksland ska grävas i ordning samtidigt som komposten (kallad kebnekajse) grävs ur.
Innan allt det ska dammen fyllas och de gamla plus några nya guldfiskar ska ut.
när värmen kommer ska pelargonerna ut i blomrummet.
När sedan skolan är slut ska jag jobba inom akutpsykiatrin och hjälpa till på rastgårdens trädgård samtidigt som ogräset växer iväntan på att Anita kommer och svär och låter kaninerna tre äter upp maskrosor och kvickrot.
wink.gif
Tesa
Ja nog låter det som alla har att göra i sommar..... jag tror forumet är fullt av "trädgårdstokar" (enl tidningen Lands test) som har svårt att bara njuta av trädgården rolleyes.gif Jag "körde" på testet själv -jag är en "tok" fast bara gränsfall... rolleyes.gif

Det har varit mycket planer och projekt hittills...vad har ni för drömmar då...det där nästan ouppnåeliga som kanske, kanske går att få till.... nån gång....
Jag glömde ju själv min vinterträdgårdsdröm..... wub.gif som kanske kan bli plan så småningom.....och sedan kanske projekt om 10 år.... blink.gif
kerstin z5-6
Stensättning framför stora växthusentren
En jätterabatt -ny -med jordlimpejord -bara för nya rosor med sällskap
En mängd växtförflyttningar som vanligt
revovering av gammal perenna rabatt
Gruspartiplanteringen ska bli större
Ett lund parti
Plantering av ett flertal träd och buskar efter tips från er bla-en del är zonknäckare laugh.gif
Klinker i växthus hoppas jag maken sköter
Målning med linoljefärg inne i växthuset

Sen tänkte jag hinna träffa trädgårdsfolk , sitta under vinrankan , sola o bada med smile.gif
ps har beställt en Kanonsommar till Västerbotten smile.gif laugh.gif
Unn
CITAT (Tesa @ 20-03-2004, 11:45)
Det har varit mycket planer och projekt hittills...vad har ni för drömmar då...det där nästan ouppnåeliga som kanske, kanske går att få till.... nån gång....

Min nyanlagda "frukthave" består av idel vackert åldrade och ymnigt fruktbärande träd med knotiga och vridna stammar...läplanteringarna är så täta och höga att t.om. den skånska luften står helt stilla och låter rosdoften stanna kvar i skymningen.

Det är nog min ouppnåerliga dröm - en annan dröm som kanske, om jag är trägen, blir sann - är att kärsen och kvickroten en gång för alla försvinner!

.

rolleyes.gif Unn
andreas i uppsala
kerstin, vad är det för växter du ska plantera? Visst var det bergsbambu

Har ni hört smhi's sommarprognos i äkta aftonbladet kvalité(tysken) Det ska bli en hemsk sommar i år. Inte en enda soltimnme ska uppmätas i kiruna och det ska regna över hela landet hela juni,juli. I mitten av augusti så ska regnet sluta bara för att tas över av rekordtidig snö. Först på hösten ska det bli högtryck.
Det visar vad smhi tycker om tyskens prognoser.
Ti bee
Ohhhja många drömmar finnes!
De realistiska drömmar är att gräva perennrabatter ända tills min gravida mage sätter stopp (jodå, jag ska vara försiktig! tongue.gif ). Hela mitt breda startfält av frösådda små plantor måste ju få någonstans att bo. Även alla dahlior jag sått måste få en plats i tillvaron (första dahliaså-året - slutar väl utan överdrift på tvåhundra skönheter. Kunde inte motstå dem!! rolleyes.gif wub.gif Kommer nog att ge bort en hel del också).
Samt att, i en annan, förfallen trädgård vi tagit över, gräva bort alla björnbärssnår så att barnen kan springa fritt utan att göra sig illa. Kanske en sandlåda med lock också. smile.gif

De andra drömmarna, som nog kommer att få stanna på drömstadiet i år, är
-att byta sten till natursten på uteplatsen
-att bygga ett litet stenparti
-att flytta våra död mans fingrar-buskar ut ur skuggan till ett synligt leverne
-att göra en slappar-i-skuggan-hörna inne i thujabersån
-att utrota kirskål + slingrande elände inne i thujabersån
-att snygga upp bland bärbuskarna och plantera några nya sorter
-att försöka rensa fram ett gammalt plommonträd ur ena hörnan på trädgården där det står inslingrat i ett nyponrossnår samt skymd av några granar, så att det blir åtkomligt (fast det står väldigt knepigt till...)
-trädgårdsbelysning!!
-införskaffa en stor sittbar sten att njuta av

Nu ska jag ner i tvättstugan! smile.gif
Ella
Jag ska! Fixa spaljerer till mina klätterrosor och till vildvinet.

Jag ska förbereda inför att lägga trätrallor intill min sittplats så att den blir större och ändå lättskött.

Jag ska plantera en perennrabatt med växter som är vackra i skuggan och vars blomning överlappar varandra så att där alltid blommar något.

Jag ska ordna så att jag kan övervintra krukväxterna, så att mina pellisar inte dör under vintervilan och så att jag slipper lägga en massa pengar på att varje år köpa "samma" växter som förra året.

Jag ska hitta något vackert att odla på den gula väggen i mammas ampelhållare av gjutjärn.

Jag ska fortsätta med hoya samlandet genom att ta fler sticklingar där jag hittar och eventuellt byta till mig.

Jag ska föröka upp lavendeln så att jag kantar klätterrosrabatten med lavendel i stället för enstaka plantor.

Jag ska jaga sniglar och kanske även myror...

Kanske skall jag även plantera fler vårlökar på en liten rabattsnutt som faktiskt får söderläge... Vill att vårlökarna skall blomma tidigt hos mig

Men framför allt ska jag sitta och bara vara i min trädgård, följa växternas utveckling. Beundra skönheten och dofterna. Och umgås med vänner och bekanta
Lena N
Uppenbarligen mer än jag som har mer planer än vad en sommar räcker till. Och när nästa sommar kommer har ett antal nya briljanta planer dykt upp. laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Växthus, grönsaksbänkar, gångar, woodland, spalje, flytta växter, föröka klätterrosen, sätta upp stängsel mot rådjuren mm, mm sleep.gif

Visst är det roligt att planera! biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon