sjuan
Har riktigt kompakt lerjord i trädgården. Har grävt bort grässvålen på en 2 x 4 m yta för att anlägga rabatt. På en yta av ca 1 kvm i rabatten har vatten blivit stående vid mycket regn. Har tänkt tillföra jord för att höja upp rabatten ca 20 cm över nuvarande markyta. Har nu även grävt och luckrat jorden i rabatten vilket inte var gjort innan (efter det har det inte regnat så jag kunnat se skillnaden.) Dessutom har jag grävt ur området där vattnet blir stående till en ca 70 cm djup grop där jag ska fylla på med grus så att det blir som ett dräneringshål under själva rabatten. Tror ni att det kan fungera eller måste man ytterligare leda bort vattnet från rabatten ?

Tacksam för svar!
eugenia
Jag skulle inte rekommendera grus som dränering. Jag har också lerjord och försökte grusmetoden som många skriver om, Det funkar inte på våra jordar. Grus+lera blir helt förfärligt stenhårt och måste tas bort. Det fick jag lära mig den hårda vägen. Bygg istället uppåt med mullrikt material så att du får en upphöjd rabatt. Ta t ex tillvara grenar, häckklipp, mm i botten och gör en jättehög med komposterbart material. Högen sjunker sedan ihop och du får en jättefin rabatt att odla i. Att det samlas vatten efter snösmältning och regn kan man också använda som en tillgång. Om du har humusrikt material så kommer daggmaskarna att trivas och perforera jorden.Rötterna söker sig ner där lerjord annars kan vara torr och sprucken.
Eva i Västerås
Det ska vara rätt grovt grus om man ska ha sånt.

Sedan ska man akta sig för torv!
Torven håller vatten lika bra som leran.
Ta istället andra mullbildande ämnen: Kompost, tuggad flis, mosad grillkol (INTE aska), hästgödsel, hackad halm, gräsklipp...
Ja i stort sett vad som helst, och hur mycket som helt!

2 dm upphöjt kan nog vara bra för en perennrabatt. Ska du ha större buskar måste du nog bli av med vattnet på något sätt.
Ditt dräneringshål blir nog ingen dränering, tyvärr. Riktigt tät lera gör att det blir en damm uner rabatten istället.
Jag har gjort samma sak, en stor fin grop. Vi hade inte koll på hur leran beter sig, utan vi planterade ett äppelträd i gropen. :=( Efter en sommar helt utan tillväxt märkte vi hur det plaskade kring trädet. Det blev sedan en kulle, 3-4 dm hög, som trädet fick stå på.
octachoron
Överhuvudtaget så är det svårt att förbättra dränering i lerjord med att tillföra grus. I många fall så blir jorden faktiskt tätare och blir blötare. Standardrekommendationen är att tillföra organiskt material till lerjord för att få en bättre jord. En bra skrift om jord och jordförbättring är "Lär känna jorden" som tyvärr inte finns komplett på nätet. http://www.tradgard.org/tidningen/publikat...yck2005s1-2.pdf
Azur
Jag skulle strunta i att försöka åtgärda leran utan bara lägga bra jord i en sträng ovanpå, och plantera i strängen. Lägger man ett lager tidningar eller kartong underst behöver man inte ens ta bort grässvålen.
Sen kommer strängen att sjunka ihop ganska snabbt (dels pga att den förmultnar dels pga att maskarna blandar om den med leran under) så gör den lite högre än du egentligen tänkt dig.

eugenia
I det här sammanhanget vill jag tipsa om begreppet våtbädd. Här är en artikel man kan läsa:

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta1-04/artikel.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon