CharlotteF
Jag är jättesugen på att sätta en dvärgaprikos eller dvärgpersika i stor kruka i uterummet, och jag har nu lite frågor. Jag har sökt lite info här, men jag har ytterligare frågor.

Vilken storlek på kruka behövs?

Måste man ta in för vinterförvaring inne om man skaffar en isolerad kruka (typ Lindesbergskrukan), och ett träd som passar ens zon? Det är näst intill vindstilla i uterummet.

Vilken sorts jord ska man plantera i, och hur sköter man trädet under året (vattning, gödsel mm även vintertid?)

Pollinera ska man göra själv, det har jag förstått.

En jättefundering till - ohyra? Vi har ett plommonträd som får plommonsteklar/plommonvecklare varje år, kan dessa gå på även persika/aprikos?

Tack på förhand! blomma.gif
CharlotteF
...är lite orolig för plommonsteklar/plommonvecklare (är osäker på vilket av dessa vårat plommonträd är drabbat av), eftersom både persika och aprikos tillhör prunus familjen. Är det någon som hört talas om ifall även dessa kan drabbas? Jag försöker googla, men hittar ingen info om steklar/vecklare hos varken persika eller aprikos. confused.gif
Alexander-VG-zon3
Dvärgpersika har jag själv haft, den är inte alls lika härdig som vanlig persika har jag fått erfarna. Och drabbas lätt av grentorka.

Dom trivs i lucker och kalkrik jord. Låt torka upp lite innan man vattnar igen och ge näring regelbundet från vår till midsommar (för odling i kruka då).

Vad jag kan läsa på eng sidor går även plommonecklare på andra prunusar. Har aldrig haft problem med det så har ingen egen erfarenhet om det.
CharlotteF
Tack för ditt svar! Attans med de där jäkla småkrypen.. Men dvärgaprikoser/persikor blommar väl rätt tidigt, visst är det så? Före vanliga plommonträd? Kanske vecklarna/steklarna inte hittat hit då? coolgleam.gif ..Om de blommar tidigt så har inte jag börjat vädra ännu i uterummet, utan har då alla fönster stängda samt myggdörr/myggfönster. Kanske det är rätt bra förutsättningar för att dessa flygare ska missa blomningen då? confused.gif Det vore riktigt äckligt att få in krypen där känner jag..

Någon som vet hur stor kruka man kan behöva? Kan man använda U-jord? Den jorden tycker jag funkar bra till det mesta i kruka. Näringsrik, och bra struktur på den! Jag får väl be karln att bära krukan in och ut ur huset när det är dags för vinterförvaring och avhärdning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon