Full version: Gropig gräsmatta
Mia i trädgården
Har ni några bra tips på hur man jämnar ut en mycket gropig gräsmatta? Groparna kan var 5-10 cm djupa och det är även rejäla grästuvor så det hela blir väldigt ojämnt. Har provar att toppdressa men groparna kommer tillbaka, dressingen liksom sjunker ihop alt att katterna krafsar ut det när de tycker att dressade grpoar ser ut som bra katt-toaletter. ;-)

Hjälper det att vertikalskära? Eller lägga på jord och jämna ut över hela ytan, hur gör man i så fall rent praktiskt på en mycket stor gräsmatta? Hur minskar man ner tuvorna som kan vara ganska kraftiga?

Har ni några kloka råd?
H Anders
Nils Åkerstedt är en trädgårdsmästare som skrivit en del om att sköta gräsmattan:

http://www.naturochtradgard.se/boken_om_ma...ning_kap12.html

I en artikel i tidningen Natur & Trädgård hävdar han att man kan använda ovanstående metod för toppdressning (med grov sand) för att jämna ut ojämnheter upp til 10 cm. Gräset skall tydligen växa igenom.

Jag tänker prova detta själv. Det som fattas är att bestämma mig för vilken fraktion av sand jag skall beställa från sandtaget. Han rekommenderar 2-8 för gräsmattan och 0-6 för perennrabatterna. Jag lutar åt att använda 0-6 för allt.
EKLO
Hej,

Jag brukar gräva bort svålen, ta en "djupare" grästorva från utkanten nånstans och stoppa dit. Funkar någorlunda, men jag är inte noga med att få det finfint...
fridsbacka
Har samma dilemma här hemma , men dock sorkgångar och hål sen rötter som ruttnat , grävde ett mega hål nu där en gammal stubbe med rötter kom fram , jag gräver upp så mycke ja kan men sen bara fyller på med jord och stamar till , gräset kommer ju med tiden så man får acceptera lite jordfläckar =) farliga med alla dessa hål är stukade fötter och i värsta fall brutna när man ska klippa mattan
Peztis
Jag hade en stor fläck med jord och då tog jag de små grästuvor som envisades med att växa i landet och flyttade dem dit. På några timmar hade jag alltså fått den ca kvmstora fläcken till en gräsmatta igen. Ok, det gick ju inte att gå på eller klippa förrän det etablerat sig men det gick fort.

Om du toppdressar, kan du inte lägga hönsnät över så att katterna inte går dit? Eller som jag skrev i en annan "kattråd", häll ett lager med kaffesump över, det verkar de inte gilla varken lukten av eller att få mellan tårna. Du kan nog inte lägga så tjockt eftersom gräset ska växa upp så du får nog fylla på då och då.
jaj-51
Har gräsmattan någonsin varit slät och plan?
Kanske det är fyllnadsmassor som sätter sig tar ju några år.
Azur
CITAT (H Anders @ 05-05-2012, 21:14) *
Nils Åkerstedt är en trädgårdsmästare som skrivit en del om att sköta gräsmattan:

Bra och mycket intressant artikel, tackar för den!

Mia i trädgården
Tack alla för era bra tips och artikeln. Skall prova detta. Det är en gammal trädgård, bara tröttnat på att vricka fötterna! ;-)
H Anders
Jag ska också prova, på vinst och förlust. Jag har beställt ett lastbilslass med 0-8 sand. Då passar jag på att plantera en del perenner i sand också. Toppdressingen av gräsmattan får vänta några veckor tills gräsmattan kommit igång och växa ordentligt.

Hoppas nu att alla rykten om sandodling stämmer! sweatingbullets.gif
Whiskuchi
Skär ett kryss i grässvålen i gropen, vik upp den, fyll gropen med jord eller sand, vik tillbaka grässvålen. Då kommer inte katterna åt att gräva upp sanden 000.gif
Mia i trädgården
Tack för era smarta tips! Skall prova dem också!
Peztis
Om det är så att det alltid blir en grop på ett visst ställe så kanske man kan göra så som whiskuski föreslår (bra tips!) men också lägga ned en större sten? Fast risken är kanske att den i stället trycks upp efter något år eller så?

Bara en tanke...
Mia i trädgården
Helt klart värt att prova just för "king-size" gropar!
mamamaggan
CITAT (H Anders @ 05-05-2012, 21:14) *

I en artikel i tidningen Natur & Trädgård hävdar han att man kan använda ovanstående metod för toppdressning (med grov sand) för att jämna ut ojämnheter upp til 10 cm. Gräset skall tydligen växa igenom.

Jag tänker prova detta själv. Det som fattas är att bestämma mig för vilken fraktion av sand jag skall beställa från sandtaget. Han rekommenderar 2-8 för gräsmattan och 0-6 för perennrabatterna. Jag lutar åt att använda 0-6 för allt.

Det lät lovande. Har också gropig gräsmatta så då ska vi prova med sand.
Azur
Nån som vet vad en storsäck sandlådesand + utkörning kostar? Jag inser att det varierar beroende på var man bor, men i grova slängar?
mamamaggan
CITAT (Azur @ 09-05-2012, 22:54) *
Nån som vet vad en storsäck sandlådesand + utkörning kostar? Jag inser att det varierar beroende på var man bor, men i grova slängar?

Inte en aning tyvärr men det är utkörningen som kostar. Du kan inte hämta själv , det blir billigt kan jag försäkra.
H Anders
Priset varierar säkert en del mellan olika leverantörer och vilken sortering på sanden man beställer. Jag betalade 111 kr/ton + utkörningsavgift.
Jag vet att man hos en del sandtag kan hämta sand med en släpkärra. Man kommer dock snabbt upp i maxlasten för vad släpet får ta.
Enklast är nog ändå att få det hemkört med lastbil.
mamamaggan
Vi har hämtat både sand och grus med släpkärra , inget problem. Vi kunde nog ha åkt 20 ggr fram och tillbaka ( 4 mil ) utan att komma upp i utkörningsavgiften .

Varför inte ringa och kolla med något grustag ?
Peztis
I närheten av mig finns Märsta Förenade och detta är från deras hemsida (så har du en fingervisning):

Priser:
Sigtuna, Upplands-Väsby, Sollentuna samt Knivsta kommun:
Första säcken kostar 1,350 kr, tillkommande säckar 1,050 kr st, max 6 säckar per lev.
Övriga norrkommuner:
Första säcken 1,550kr, tillkommande säckar 1,200kr st, max 6 säckar per lev.
...
Släpvagnslass

Gräsmattejord Hasselfors 0710, Trädgårdsjord Hasselfors 0717, Täckbark, Barkmull
500 kr/lass
Släpvagnslass Övriga produkter i olika fraktioner som finns i prislistan såsom Makadam, Samkross, Rörgravsgrus 400 kr/lass

----

H Anders
Priserna verkar onekligen variera mycket. Jag fick åtta ton inklusive hemkörning med lastbil för priset av en säck hos Märsta Förenade. Men så finns det mycket sand här i trakten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon